Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2021

electric|piano|piece # 3: Children's Games

 


electric|piano|piece #3
Children's Games
December 14, 2021
Dorico 3.5.10 / Pianoteq 7, Vintage Tines MKI

Σάββατο 6 Νοεμβρίου 2021

electric|piano|piece #2: Goodnight

 


electric|piano|piece #2
Goodnight
November 6, 2021
Dorico 3.5.10 / Logic Pro X / Pianoteq 7

Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2021

Squid Game


 Όσοι βλέπετε το Squid Game στο Netflix πιστεύω να συμφωνείτε ότι η μουσική των τίτλων, το “Way Back Then”, είναι ένα βασανιστικό carlorff-ικό σκουλίκι. Για να το βγάλω από τ’ αυτί μου το έγραψα στο Dorico. Η μουσική είναι του Jung Jae-il και η γραμματοσειρά του Darrell Flood (ελεύθερη στο διαδίκτυο).

Την άχρηστη παρτιτούρα (ποιος θα πληρώσει τρεις τρομπετίστες να παίξουν ένα μέτρο;) αν θέλετε κατεβάζετε από εδώ.

Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2021

BEETHOVEN: Συμφωνία Ν°1, 1ο Μέρος


Για τη σπουδή της ενορχήστρωσης στο ωδειακό μάθημα της Φούγκας: το πρώτο μέρος της 1ης Συμφωνίας του Beethoven, παράλληλα με τη μεταγραφή της για πιάνο και στοιχειώδη μορφολογική ανάλυση. Δίνεται και το μέρος του πιάνου μόνο του, αν θελήσει κανείς να την ενορχηστρώσει για εξάσκηση.

Το αρχείο σε μορφή PDF μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ.

Τρίτη 19 Οκτωβρίου 2021

Θέματα Εξετάσεων Κατατακτήριων Β΄Έτους Ειδικού Αρμονίας


Το αρχείο σε μορφή PDF μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ.
Μια συλλογή θεμάτων για τις κατατακτήριες εξετάσεις του Ειδικού Αρμονίας διαφόρων συνθετών.
Μερικά από αυτά έχουν δοθεί κατά καιρούς σε διάφορα ωδεία.
Να λυθούν αποκλειστικά με χρήση των τριφώνων κυρίων και δευτερευουσών συγχορδιών, της δεσπόζουσας με 7, χωρίς αρμονικές αλυσίδες και ξένους φθόγγους (Ύλη Α'Υποχρεωτικού Αρμονίας).
Οι προχωρημένοι σπουδαστές του Ειδικού Αρμονίας μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν για εξάσκηση στην απευθείας εναρμόνιση στο πιάνο (Keyboard Harmony).

 

Τρίτη 24 Αυγούστου 2021

Electric Piano Piece #1 (2021)

 


electric|piano|piece #1
August 15, 2021
Dorico 3.5.10 / Pianoteq 7, Vintage Tines MKI

Κυριακή 30 Μαΐου 2021

Μνημονικός Κανόνας Διαστημάτων

Για να αναγνωρίσουμε το είδος ενός διαστήματος, θα πρέπει να βρούμε το αριθμητικό του μέγεθος (1η, 2η, 3η, κτλ.) καθώς και το είδος του (εε, ε, μ, Μ, Κ, Α, ΑΑ). Για να βρούμε το είδος ενός διαστήματος θα πρέπει να μετρήσουμε τον αριθμό των ημιτονίων που περιέχει˙ π.χ., 5Η = 4Α. Αυτός ο τρόπος απαιτεί να γνωρίζουμε πόσα ημιτόνια περιέχει κάθε διάστημα και επίσης είναι επίπονος και μπορεί να οδηγήσει σε λάθη απαρίθμησης. Με το παρακάτω απλό τρόπο μπορούμε κάθε διάστημα με ευκολία.

Το αρχείο μπορείτε να κατεβάσετε σε μορφή PDF από εδώ.











 

Παρασκευή 21 Μαΐου 2021

Κανόνας 2021.5

 

Κανόνας στην 8η με συνοδευτική φωνή σε ρε ελάσσονα

Τρίτη 13 Απριλίου 2021

Κατασκευή Συγχορδιών 6ης Αυξημένης

Ένας μνημονικός κανόνας για την κατασκευή συγχορδιών 6ης αυξημένης.

Το αρχείο σε μορφή PDF κατεβάζετε από εδώ.



Σάββατο 10 Απριλίου 2021

Άλλος ένας κύκλος

Κι άλλος ένας εδώ.
 

Δευτέρα 5 Απριλίου 2021

Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2021

Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2021

COREA: Spain (1971)

 


To Spain του Chick Corea σε PDF.

Υλικό που επεξεργάστηκα από το διαδίκτυο.

Περιέχει χειρόγραφο του Corea  με το θέμα, απόσπασμα από το Aranjuez, που ήταν και πηγή έμπνευσης του κομματιού˙ το κυρίως κομμάτι, έτσι όπως το εξέδωσε ο Corea για πιάνο στις εκδόσεις Litha Music Company το 1972 στη συλλογή “Ten Piano Pieces” και τέλος, τον αυτοσχεδιασμό του, στο album "Light as a Feather" (1971), σε καταγραφή από κάποιον Felicien, δυστυχώς δεν έχω περισσότερα στοιχεία γι’ αυτόν.

Το αρχείο μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ.


Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021

Ο Schoenberg για τους μαθητές του...

Βρήκα σε μια ομάδα, εδώ στο FB, την ακόλουθη δήλωση του Schoenberg˙ την μεταφράζω ελεύθερα αποφεύγοντας να σχολιάσω, μόνο να θυμίσω, ότι ανάμεσα σε αυτούς που είχε αποθαρρύνει ήταν κι ο Cage, ο οποίος σίγουρα είχε το απαραίτητο πάθος…

“Θεωρώ ένα από τα μεγαλύτερα προσόντα μου ως δάσκαλος, την ικανότητά μου να αποθαρρύνω την πλειονότητα των μαθητών μου από το να γίνουν συνθέτες. Από τις εκατοντάδες των μαθητών μου, τελικά, έξι με οκτώ γίνονται συνθέτες. Θεωρώ, ότι αυτοί που χρειάζονται ενθάρρυνση πρέπει να αποθαρρύνονται, έτσι ώστε, μόνον αυτοί για τους οποίους η σύνθεση είναι μια εσωτερική ανάγκη, ένα πάθος, να συνεχίζουν, έστω κι αν έχουν αποθαρρυνθεί χιλιάδες φορές.” (Riggs, 2010, p.19)

*

Η ιστορία με τον Cage πάει κάπως έτσι:

S. Ή θα κάνεις αυτό που σου λέω, ή θα χτυπάς συνέχεια το κεφάλι σου στον τοίχο.

C. Προτιμάω να χτυπάω το κεφάλι μου στον τοίχο.

Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2021

MOZART: Αllegro in D

To 2018 ένα άγνωστο μέχρι τότε Allegro σε Ρε μείζονα του Mozart αποκτήθηκε από το Salzburg Mozarteum Foundation, από ένα Γάλλο-Ολλανδό μηχανικό, που με τη σειρά του το έχει αποκτήσει τη δεκαετία του ’20 από το Παρίσι. Ειδικοί στη μουσική του Mozart διαβεβαίωσαν, ότι το κομμάτι είναι αυθεντικό, πιθανώς γράφτηκε το 1773, όταν ο Mozart ήταν στο Παρίσι και είναι πιανιστική μεταγραφή κάποιου ορχηστρικού έργου.

Το κομμάτι κατεβάζετε από εδώ.

Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2020

and on the seventh day He rested... (1998)

 


Dimitri Sykias
and on the seventh day He rested... 
for Piccolo & Marimba
(1998 - rev. 2020)
Finale 98 / Sibelius 2020.8 / NotePerformer 3.3.2 / Logic Pro 10

Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020

Ασκήσεις Ανάλυσης Μελωδιών στο ύφος Μπαρόκ

 


Το αρχείο PDF μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ.

Ο σπουδαστής της Αντίστιξης, πριν ασχοληθεί με τη σύνθεση δύο ή περισσότερων φωνών, καλό θα είναι να μελετήσει την κατασκευή μελωδικών γραμμών σε ύφος μπαρόκ. Αυτές οι μελωδίες ανθολογήθηκαν γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό και προέρχονται αποκλειστικά από έργα του J.S. Bach.

Προτείνουμε τον παρακάτω τρόπο μελέτης:
1. Να παίξετε αρκετές φορές αυτές τις μελωδίες στο πιάνο, σε σημείο που να μπορείτε να τις ανακαλείτε από μνήμης.
2. Να βρείτε την έκταση της κάθε μελωδίας και να γράψετε τον σκελετό της. Ποιες βαθμίδες της κλίμακας χρησιμοποιούνται στο σκελετό της καθεμιάς μελωδίας;
(Σημ. Στην αρχή αφαιρέστε όλους τους ξένους (μη αρμονικούς) φθόγγους. Μετά εντοπίστε τους “βασικούς” φθόγγους που απαρτίζουν τον σκελετό της κάθε μελωδίας. Γι’ αυτήν την εργασία θα πρέπει να εναρμονίσετε τις μελωδίες ή να αναζητήσετε την εναρμόνιση στις πλήρεις παρτιτούρες των έργων. Οι πιο προχωρημένοι σπουδαστές μπορούν να αναλύσουν τις μελωδίες κατά Schenker.)
3. Να σημειώσετε τα μοτίβα που διακρίνετε σε κάθε μελωδία.
4. Βρείτε την κορυφή (climax) κάθε μελωδίας. Πως προσεγγίζεται; Πως εγκαταλείπεται; Υπάρχουν κορυφές που επαναλαμβάνονται, κι αν ναι, γιατί κατά τη γνώμη σας;
5. Εντοπίστε τα πτωτικά σημεία και χαρακτηρίστε τις πτώσεις (π.χ. τέλεια, μισή, κ.τ.λ.) Θα βοηθηθείτε από την πλήρη παρτιτούρα (full score) των έργων από τα οποία προέρχονται τα αποσπάσματα.
6. Χαρακτηρίστε το σχήμα (contour) κάθε μελωδίας (π.χ. αψίδα, ανεστραμμένη αψίδα, γραμμική ανιούσα, κ.τ.λ.) και σχεδιάστε το σε απλό ή μιλιμετρέ χαρτί. Συγκρίνετε μεταξύ τους τα σχήματα των δοσμένων μελωδιών.
7. Βρείτε τα έργα από τα οποία προέρχονται αυτές οι μελωδίες και ακούστε τα ολόκληρα. Αναλύστε αρμονικά τις δοσμένες μελωδίες από την πλήρη παρτιτούρα.
8. Για κάθε μια μελωδία που ακολουθεί συνθέστε μία ανάλογη δική σας. Προσοχή στο ύφος, πρέπει να είναι μπαρόκ.
9. Για τις παραπάνω εργασίες συμβουλευτείτε κλασικά εγχειρίδια αντίστιξης (π.χ. Kennan, Benjamin, Schubert, κ.τ.λ.)

Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020

Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2020

Czerny Variations


Μια από τις παλαιότερες - ήδη από το Μεσαίωνα - και σημαντικότερες τεχνικές μουσικής σύνθεσης είναι αυτή των παραλλαγών. Γενικά, οποιαδήποτε τροποποιημένη / αλλοιωμένη / επεξεργασμένη επανάληψη μιας μουσικής ιδέας εντάσσεται σ’ αυτήν τη τεχνική. Η μουσική ιδέα μπορεί να είναι ένα βάσιμο, ένας αρμονικός σκελετός, ένα μοτίβο, μια φράση, ή ένα θέμα σε διμερή ή τριμερή μορφή. Η τεχνική της παραλλαγής μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε τμήμα ενός έργου ή ως ανεξάρτητη φόρμα όπως στην περίπτωση του “θέματος με παραλλαγές”.

Η τεχνική των παραλλαγών χρησιμοποιείται:
στο basso ostinato (επίμονο βάσιμο)
στην Passacaglia (πασακάλια)
στην Chaconne (σακόν)
σε διάφορες επεξεργασίες του Λουθηρανικού Χορικού
στη φόρμα Θέμα & Παραλλαγές
Στο δεύτερο μέρος του "Anleitung zum Fantasieren auf dem Pianoforte", op. 200 ο Czerny δίνει ένα θέμα σε διμερή μορφή ΑΒ - το Β πρέπει να συνθέσει ο σπουδαστής - κι ένα σύνολο παραλλαγών του, όπου δίνεται μόνο η αρχή της καθεμιάς. Λάβετε υπόψη, ότι οι παραλλαγές αυτές προορίζονται για αυτοσχεδιασμό στο πιάνο, σύμφωνα με τη διαδεδομένη πρακτική της εποχής. Εντούτοις, κάλλιστα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως εργασία στο χαρτί, όπου ο σπουδαστής-συνθέτης μπορεί να χρησιμοποιήσει πιο πολύπλοκες διαδικασίες σύνθεσης.
Συμπλήρωσα το Β της διμερούς μορφής του θέματος και σχεδόν όλες τις παραλλαγές, που την αρχή τους δίνει ο Czerny, πρόσθεσα και μερικές δικές μου.
Αντέγραψα το μέρος του op. 200 που αφορά στις παραλλαγές, το αρχείο μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ.

Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2020

Οργανωμένος Καλλιτεχνικός Βίος κατά Satie

 

Ένας καλλιτέχνης πρέπει να διάγει βίο οργανωμένο. Ακολουθείστε τις αναπροσαρμοσμένες στην εποχή μας συμβουλές του Eric Satie, για ορατά αποτελέσματα σε δυο βδομάδες:

07.18: Έγερση, εκτός από τις Τρίτες, όπου η έγερση μετατίθεται στις 03.19.

07.18-07.10: Πρωινό. Αυτό σημαίνει ότι το πρωινό σας, θα βρίσκεται πάντα στο παρελθόν.

07.18-10.23: Χαμένος χρόνος.

10.23-11.47: Έμπνευση-δημιουργία Ι.

11.47-12.11: Ψυχολογική προετοιμασία για το γεύμα.

12.11-12.14: Γεύμα.

12.14-13.19: Χαμένος χρόνος.

13.19-14.53: Χαμένος χρόνος, απασχολούμενοι όμως στο κινητό σας, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

14.53-15.12: Χαμένος χρόνος (καθαρός, χωρίς κινητό).

15.12-16.07: Έμπνευση-δημιουργία ΙΙ.

16.27-18.47: Διάφορες ενασχολήσεις, όπως, ξιφασκία, διαλογισμός, ακινησία (πνευματική-σωματική), κολύμβηση, σκάκι, κέντημα, πλέξιμο, αναβάθμιση των Windows, κ.τ.λ.

18.47-19.16: Ψυχολογική προετοιμασία για το δείπνο.

19.16-19.20: Δείπνο.

19.20-20.09: Χαμένος χρόνος (καθαρός).

20.09-20.59: Μελέτη συμφωνικής μουσικής, τραγουδάμε το μέρος της βιόλας δυνατά, καθαρά και φωνομετρικά.

20.59-10.37: Ψυχολογική προετοιμασία για βραδινή κατάκλιση.

10.37: Κατάκλιση.

Για καλύτερη πνευματική και σωματική απόδοση να τρέφεστε μόνον με λευκές τροφές: ασπράδι αυγού, ζάχαρη, τριμμένα κόκαλα, λίπος νεκρών ζώων, αλάτι, καρύδες, κοτόπουλο μαγειρεμένο σε θαλασσινό αφρό, μούχλα φρούτων, ρύζι, γογγύλια, άσπρο τυρί, σαλάτα βαμβακιού και ορισμένα είδη ψαριών χωρίς την πέτσα, το κεφάλι, το σώμα και την ουρά τους. Να βράζετε το κρασί σας και μετά να το πίνετε κρύο ανακατεμένο με χυμό φούξιας. Να έχετε μια ευχάριστη διάθεση όταν τρώτε, αλλά να μην μιλάτε κατά τη διάρκεια των γευμάτων, υπάρχει κίνδυνος πνιγμού.

Να αναπνέετε προσεκτικά, λίγο-λίγο τη φορά.

Να μην χορεύετε συχνά.

Όταν περπατάτε, να έχετε πάντα κουμπωμένο το πανωφόρι σας και να κοιτάτε σταθερά προς τα πίσω.

Να έχετε πάντα σοβαρή έκφραση στο πρόσωπό σας. Να γελάτε χωρίς τη θέλησή σας και να ζητάτε πάντα συγνώμη στο τέλος.

Να κοιμάστε βαθιά και με το ένα μάτι ανοικτό. Προτιμήστε κυκλικά κρεβάτια, με μια τρύπα στη μέση, όπου θα χώνετε το κεφάλι σας. Κάθε μία ώρα, ο σύντροφός σας, να σας παίρνει την θερμοκρασία και να σας δίνει μια άλλη.

Και μια τελευταία συμβουλή από φίλο ιατρό: να καπνίζετε, αν δεν καπνίσετε εσείς, θα καπνίσει κάποιος άλλος για σας.