Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2015

146 π.Χ.

Η Ευρώπη είναι ένα ρούχο που δεν μας ταιριάζει. Από την απελευθέρωση και μετά το φαρδαίνουμε και το στενεύουμε κατά πως παχαίνουμε ή αδυνατίζουμε. Από τις πολλές μεταποιήσεις δεν θύμιζε πια σε τίποτα τα πλουμιστά φορέματα των Ευρωπαίων όταν χόρευαν τα μενουέτα και τις ζίγκες τους. Τώρα το ρούχο έγινε μεσαιωνική σιδερένια πανοπλία. Δεν φαρδαίνει, δεν στενεύει.

Η Ελλάδα δεν ανήκει στην Δύση ούτε στην Ανατολή, είναι κάτι διαφορετικό, ούτε καλύτερο ούτε χειρότερο. Αυτό το διαφορετικό όμως, τον κρυμμένο και ξεχασμένο καλό μας εαυτό, δεν ψάξαμε να το βρούμε, δεν το καλλιεργήσαμε και δεν το βιώσαμε και φτάσαμε με δανεικά ρούχα να πορευόμαστε στο άγνωστο.

Ίσως καλύτερα γυμνός, παρά να φοράς ρούχα που δεν σου πρέπουν...

2 σχόλια:

γεράσιμος μπερεκέτης είπε...

Διαλέγω την εύθυμη διακριτικά διαφαινόμενη πλευρά του κειμένου σου:

Ενδυματολογικώς έχουμε εξευρωπαϊστεί πλήρως.

Πάντως αν δούμε την Ιστορία μέσα από την μόδα (η οποία πάντα υπήρχε) θα διαπιστώσουμε ότι είναι μια ροή αντιδανείων όπου η εξέλιξή της φτάνοντας στον 20ο αιώνα, ιδίως στο γυναικείο ένδυμα, είναι σαφώς επηρεασμένη από την αρχαία Ελλάδα και αργότερα η τολμηρότητά της έρχεται να αντιγράφει τον γυμνόστηθο Κρητικό πολιτισμό (σε καμία περίπτωση συνολικά, διότι οι άνθρωποι που χαράσσουν τη μόδα, αλλά και η μόδα ως πολιτισμικό φαινόμενο, είναι πιο κοντά στην ελεύθερη σκέψη και στην συμπεριφορά, από αυτούς που χαράσσουν ιδεολογίες, οπότε η μόδα με πολύ ελευθερία, απορροφά ευκολότερα με εξωιστορικό και εξωγεωγραφικό τρόπο τις ενδυματολογικές τάσεις διαφόρων πολιτισμών διαχρονικά, μέσα από ζωγραφιές, γλυπτά, καθημερινή επαφή κλπ

Αν λοιπόν αποσυμβολίσεις το ρούχο δεν πρόκειται να συναντήσεις πανοπλία. Η πανοπλία ανήκει στην σύγκρουση και στον πόλεμο, στην παράνοια την ανθρώπινη - και πανοπλίες υπήρχαν ανέκαθεν (ζήτημα εξέλιξης της πολεμικής τέχνης - οι σιδηρόφρακτοι πολεμιστές είναι άλλωστε βυζαντινή επινόηση, ονομάζονταν δε τότε κλιβανοφόροι.)

Και εν πάση περιπτώσει, καθημερινώς στην μπανιέρα, αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις λουόμενοι στην θάλασσα υπό το θερινό σεληνόφως, είμαστε γυμνοί ...





Γιώργος Πρίμπας είπε...

Δημήτρη (και Γιώργο φυσικά) καλησπέρα

Το 146 π.Χ. η δύση πέτυχε αυτό που η ανατολή πριν 340 περίπου χρόνια δεν είχε καταφέρει. Παρ’ όλα αυτά κάποιους αιώνες μετά υιοθετήσαμε τον όρο ρωμιοί, δηλαδή των κατακτητών μας και με αυτό τον προσδιορισμό – όσο και αν ο Παλαιολόγος στα μέσα του 13ου αιώνα είχε πει στο δρόμο προς την ανακατάληψη της Πόλης από τους δυτικούς ότι δεν είμαστε ρωμαίοι αλλά έλληνες (ας έχουμε πάντως υπόψη τις από το 146 π.Χ. μέχρι το 1261 μ.Χ. καθόδους και ενσωματώσεις αβάρων, αρβανιτών και σλάβων στον ελλαδικό χώρο και ότι οι κάποτε έλληνες στη μικρά Ασία είχαν προ πολλού αναμειχθεί με τους υπόλοιπους μικρασιάτες) – υποκύψαμε στην ανατολή τον 15ο αιώνα.
Η απελευθέρωση, ήρθε το 1827 στο Ναυαρίνο, γιατί οι ευρωπαίοι είχαν πειστεί (σε αντίθεση με τις προηγούμενες απόπειρες που αποσκοπούσαν σε δημιουργία αντιπερισπασμών και κατέληγαν γρήγορα σε μαζικές φρικτές σφαγές των υπόδουλων από τους οθωμανούς) ότι μπορούσε να δημιουργηθεί εδώ ένα κράτος να αντικαταστήσει το μεγάλο ασθενή κάτι που θα εξυπηρετούσε καλύτερα τα συμφέροντά τους. Με αυτό δεν λέω ότι και τι έγινε που απελευθερωθήκαμε (με ή χωρίς εισαγωγικά). Όταν διάβασα (σε έντυπο) πριν κάποια χρόνια αυτό: http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/5/c/2/metadata-02-0000617.tkl είχα καταλάβει ότι η όποια αμφισβήτηση της απελευθέρωσης είναι εκ του ασφαλούς και επί του καναπέ λόγια χωρίς νόημα.

Πάντως πέρα από την απογοήτευση που νοιώθουμε για το οικονομικό μας μέλλον (που προβλέπεται ζοφερό) δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι πρώτοι που φταίμε είμαστε εμείς και τα θεμέλια της καταστροφής (γιατί για την καταστροφή συνολικά φταίνε και η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ που εμείς ψηφίζαμε ως εικόνα μας) τέθηκαν από το κόμμα που ο αρχηγός του φώναζε «η ελλάδα ανήκει στους έλληνες». Και το έλεγε την ώρα που στο κόμμα του ξεκίναγαν το πανηγύρι της κατασπατάλησης των επιδοτήσεων και των δανείων από τους δυτικούς στέλνοντας το λογαριασμό στο 2010 και μετά.
Δεν ξέρω πώς εννοείς ή τυχόν φαντάζεσαι αυτό το διαφορετικό [ας πούμε για μένα πραγματικά διαφορετικοί με θετικό πρόσημο ήταν οι ινδιάνοι και για αυτό τους αφανίσανε σε μια ολόκληρη ήπειρο!], αλλά μια εσωστρέφεια τώρα θα ήταν κάτι ακόμη χειρότερο.
Προφανώς μιλάς μόνο για πολιτική και οικονομία, αλλά σκέψου ποιοι σήμερα και στο όνομα ποιων μοντέλων την προτάσσουν.