Δευτέρα 5 Απριλίου 2010

Metropolis Project



Βρήκα το παραπάνω βίντεο, απόσπασμα από το Metropolis του Fritz Lang, στο νεοπαγές ιστολόγιο του silezukuk.  Κάποιος είχε βάλει μουσική (εδώ), πιθανώς καλή, αλλά όχι της προτίμησης μου. Σαν άσκηση περισσότερο, αλλά και για να περάσω ευχάριστα και δημιουργικά όπως λεν τον χρόνο των πασχαλινών διακοπών αποφάσισα να φτιάξω ένα δικό μου soundtrack.

Τεχνικά Θέματα
Τους περισσότερους δεν θα ενδιαφέρει αυτή η παράγραφος, πιθανώς όμως κάποιος που ασχολείται με το θέμα να βρει κάποια χρήσιμη ιδέα.
Όλες οι εργασίες έγιναν με τον Mac, το PC μου χρησιμεύει πια για να κατεβάζω τα επεισόδια του Lost. Κατέβασα το video σε μορφή flv από το διαδίκτυο με το Real Player Downloader, το iSkysoft περιέργως αρνήθηκε να με εξυπηρετήσει. Ακολούθησε η μετατροπή του σε mp4 με το πάντα συνεργάσιμο Flv Crunch. Στο Final Cut Pro (FCP από δω και πέρα) έκοψα τους τίτλους και κάποια άλλα frames που δεν ήθελα, έβαλα διακριτικά κάποια video transitions στις ραφές και έκανα export σε mov το τελικό αρχείο χωρίς ήχο  (εδώ μπορείτε να βρείτε την επεξήγηση αρκετών όρων από το κόσμο του video καθώς και τεχνικές και tutorials). Αρχίζει τώρα η δουλειά με το Sibelius. Είχα το video στον υπολογιστή, τη μουσική στο χαρτί και τώρα έπρεπε να μπει και η μουσική στον υπολογιστή και το κυριότερο, να συγχρονιστεί με το video. Είμαι αρχάριος στο Sibelius, πολλώ δε μάλλον στη δημιουργία soundtrack (ρίξτε και μια ματιά κι εδώ), που σημαίνει συγχρονισμό (να για το τι μπορεί να κάνει το Sibelius με το video). Μην σας κουράζω με τις λεπτομέρειες, μετά από λίγο διάβασμα βρήκα τον τρόπο και είναι σχετικά απλός. Με την βοήθεια των Hit Points και των σχετικών Plugins για το τέντωμα και μάζεμα τις μουσικής “έφερα” τις νότες πάνω στα σημεία που είχα επιλέξει στο video. Και σ' αυτό εύχρηστο το Sibelius, δεν σου δίνει την δυνατότητα όμως να βλέπεις το video σε frames, ούτε έχει μπάρα με Time Code κι έτσι πρέπει να έχεις αρκετά ευέλικτο δάκτυλο για να σημαδέψεις με ακρίβεια το video (λίγο Hanon δεν βλάπτει για την περίσταση...). Η μουσική και το video βγήκαν από το Sibelius απόλυτα συμφιλιωμένα αλλά όχι σε σάρκα μία. Το FCP γίνεται εύκολα κουμπάρος στο γάμο τους, θέλησα όμως να δοκιμάσω και το Logic για να βάλω και τον ήχο της ομιλίας προς την αρχή του video (προέρχεται από Internet Archive, κάποιος διαβάζει στα αγγλικά το πρώτο κεφάλαιο του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου. Παρεμπιπτόντως από το Internet Archive μπορείτε να κατεβάσετε free videos, audio και βιβλία). Και τα πρώτα σύννεφα στη σχέση video και μουσικής φάνηκαν! Να τι είχε γίνει: το Sibelius είχε βάλει κάποια secs silence στην αρχή του audio και όλα πήγαν λίγο πιο πέρα... Με προσοχή απομάκρυνα την ανεπιθύμητη σιωπή και video και μουσική τα ξαναβρήκαν. Το Logic προσφέρει τη δυνατότητα εγγραφής audio σε video – Export Audio to Movie – και μάλιστα έχει την δυνατότητα να σβήσει την προϋπάρχουσα μουσική του video. Το δοκίμασα, το αποτέλεσμα ήταν ικανοποιητικό, αλλά στο τέλος μου έκοβε το audio απότομα. Κατάλαβα ότι σταματούσε την εγγραφή εκεί που τελείωνε το video και άφηνε απόξω την ουρά του reverb. Δεν μπόρεσα να το διορθώσω και αποφάσισα να δικαιώσω τα 300 και πλέον ευρώ που ξόδεψα για το FCP. Έκανε τη δουλειά γρήγορα, εύκολα και αξιόπιστα. Συμπίεσα τέλος με το Compressor τα 80 ΜΒ σε 33 για να γίνει πιο φιλικό στο YouTube (κι εδώ πρόβλημα: ενώ το YouTube δέχτηκε και ανέβασε τα 80 ΜΒ σε mov (δέχεται μέχρι 2 GB και 10 λεπτά video, λέει), έδειχνε την εικόνα αλλοιωμένη. Με τα 33 ΜΒ μου έκανε τη χάρη. Πιθανώς να υπάρχει κάποιο πρόβλημα με τα mov αρχεία, δεν είχα αντιμετωπίσει ανάλογο με τα wmv και avi.
Οι ήχοι που που χρησιμοποίησα προέρχονται από την πλήρη Garritan New Personal Orchestra 4 και παίζουν με το ARIA Player, όχι με τα Sibelius Essentials. Από εδώ μπορείτε να κατεβάσετε την παρτιτούρα με σημειωμένα τα Hit Points (σημεία συγχρονισμού audio και video). Η ενορχήστρωση έγινε προσέχοντας να ακούγεται το MIDI καλά, αν ήταν για πραγματική ορχήστρα πολλά πράγματα θα έπρεπε να γίνουν διαφορετικά.

*
Θα ήθελα να το αφιερώσω στον φίλο  silezukuk, κατά κόσμον Γ.Σ.

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Na to pou hriazonte diakopes. Ekpliktiko !!!!!!!!!!!!!!!!

kukuzelis είπε...

Να πάρει η ευχή, δεν μπορώ να δω ή να ακούσω το βίντεο. Το σχόλιο το γράφω μέσω iPhone. Βάζω στοίχημα ότι το μοντάζ του βίντεο έγινε με το moviemaker (πρέπει να έχουν αφαιρεθεί αρκετά πλάνα της ταινίας). Στοιχηματίζω επίσης ότι η μουσική δεν ήταν ό,τι καλύτερο και για τον silezukuk. Θα του έφτασε που έβγαζε κάτι το εφιαλτικό και ταίριαζε χρονικά. Τέλος, είμαι σίγουρος ότι όταν ακούσω τη δική σου εκδοχή θα ενθουσιαστώ.

Dimitri Sykias είπε...

Το στοίχημα το χάνεις και μάλιστα άδικα! Δεν διάβασες τα Τεχνικά Θέματα ;

Μαρίνα Β. είπε...

Πολύ καλό! Εκεί προς το τέλος του βίντεο μου ακούγεται μια γνωστή μελωδία... κάνω λάθος;

Dimitri Sykias είπε...

Δεν κάνεις λάθος.
Πρόκειται για τον Λατινικό Ύμνο του 13ου αι. Dies Irae, Ημέρα Οργής, που αποδίδεται στον Θωμά του Celano. Εδώ μπορείς να βρεις περισσότερες πληροφορίες καθώς και του στίχους του ύμνου σε αγγλική μετάφραση.
Ο Ύμνος έχει χρησιμοποιηθεί σε πολλά έργα συνθετών, για παράδειγμα στην Φανταστική του Berlioz, στο Totentanz του Listz, στις Παραλλαγές Paganini του Rachmaninov...

Μαρίνα Β. είπε...

Ευχαριστώ!

Γιώργος Πρίμπας είπε...

Δημήτρη καλησπέρα.
Χριστός Ανέστη!
Όπως πάντα απολαυστικός!
Να σημειώσω ότι κατεβάζοντας το συγκεκριμένο από το youtube και μετατρέποντας το σε avi (για να το ακούω στο βίντεο) δεν είχα το πρόβλημα με το "in Between" όπου στο *.avi στα 2 περίπου λεπτά χανόταν ο ήχος.

kukuzelis είπε...

Επιτέλους το είδα και το άκουσα. Πάρα πολύ καλό. Διάβασα διαγωνίως το τεχνικό μέρος την πρώτη φορά. Δεν με κατάλαβες όμως, στοιχημάτιζα για το πώς έκανε τη δουλειά ο silezukuk...

:-)

george hatzimichelakis είπε...

Πολύ καλό,επαγγελματικότατο, (κάνει καριέρα -που λένε) στοχοποιείς ουσιαστικά την χορογραφία.

Εντυπωσιακή ωστόσο για μένα είναι και η ποιότητα του ήχου, μάλλον τα νέα εργαλεία συνεισφέρουν σε αυτό.

Dimitri Sykias είπε...

Σας ευχαριστώ.
Γιώργο από την ποιότητα του ήχου εγώ δεν είμαι ευχαριστημένος. Διαπίστωσα ότι αν εξάγω από το Sibelius MIDI file στο Logic κι από κει επεργαστώ περαιτέρω τον ήχο, το απότελεσμα είναι θεαματικά καλύτερο. Sibelius και Logic παίζουν τις ορχηστρικές παρτιτούρες μουντά, σαν να μπουκώνει ο ήχος παρόλο το Pan το Stage και το Reverb. Στο Logic, φαντάζομαι και στο Cubase, όλα ακούγονται πιο καθαρά. Έκαστος στο είδος του, δεν μπορείς να περιμένεις από ένα Notation πρόγραμμα να κάνει τη δουλειά ενός DAW. Απ' ότι διάβασα πάντως το Sibelius ενσωματώνεται πλήρως στα PRO TOOLS, λειτουργεί δηλαδή σαν notation υποπρόγραμμα. Με Rewire και IAC κάπως κάνεις τη δουλειά με Sibelius και Logic. Μα να μην έχουν βελτιώσει το score notation στο Logic από το 1993; Ακόμη χρησιμοποιεί ως music font τη Sonata!

george hatzimichelakis είπε...

Το θέμα είναι πιο σύνθετο. Το έκαστος στο είδος του, όπως λες, ισχύει. Είναι λοιπόν, θέμα equalization και compressing. ΑΛΛΑ, ΑΛΛΑ..... Ξέρω τι είναι αλλά δεν ξέρω πώς γίνεται τέλεια - οι ηχολήπτες ξέρουν. Το σωστό πάντως, σε όποια μίξη κάνει κάποιος, είναι να την ακούει σε διάφορα ηχεία, από υψηλής έως χαμηλής ποιότητας. Σε δυνατή, αλλά και σε χαμηλή στάθμη. Ειδικά τα χαμηλής ποιότητας σε χαμηλή στάθμη, θα δείξουν αν η μίξη είναι καλή.
Ποιό όμως είναι το βασικό πρόβλημα; Μετά τη μίξη έρχεται το YOUTUBE και κάνει τα δικά του κομπρεσαρίσματα. Παλιότερα διαμόρφωνε τον ήχο στα 64kbps mono, τώρα χρησιμοποιεί AAC στα 96kbps stereo.

Γενικά το πρόβλημα εντοπίζεται στην αλλαγή ισορροπίας. Ατονούν οι μπάσες συχνότητες, ενισχύονται οι μεσαίες. Αυτό θα πρέπει να το προβλέπουμε και να το αναστρέφουμε, σε μία μίξη ειδικά για το YOUTUBE, υψώνοντας λίγο και τις πρίμες για να δοθεί μια σχετική ευκρίνεια.

Η αλήθεια είναι ότι η "κλασσική" ενορχήστρωση δεν προσφέρεται για θεαματικές αλλαγές ισορροπιών.