Ο Olivier Messiaen (1908-1992), γάλλος συνθέτης, οργανίστας, ένας από από τους πιο σημαντικούς Διδασκάλους του 20ου αι. και ορνιθολόγος (!), είναι μια από τις πιο ξεχωριστές μουσικές μορφές του αιώνα που πέρασε. H ενασχόληση με το μουσικό και θεωρητικό έργο του Messiaen ανταμείβει πλουσιοπάροχα το μελετητή της μουσικής, το θεωρητικό, το συνθέτη, το σπουδαστή αλλά και τον απλό φιλόμουσο. Από μια εργασία μου για τον Messiaen σταχυολογώ μερικά αποφθέγματά του, ενδεικτικά πιστεύω της προσέγγισής του στη μουσική αλλά και της τοποθέτησής του απέναντι στο Θεό και στη Φύση (σημαντικοί παράγοντες έμπνευσης και φιλοσοφικής καθοδήγησης για το έργο του).
Ενότητα της Μουσικής
• Η μουσική του καιρού μας είναι φυσική εξέλιξη της μουσικής του παρελθόντος, αναμφισβήτητες είναι οι αλλαγές που υπέστη, δεν υπάρχει όμως ρήξη.
Τραγούδι των πουλιών
• Χρησιμοποίησα το τραγούδι των πουλιών με δύο διαφορετικούς τρόπους: σαν ένα κατά το δυνατόν ακριβές πορτραίτο και σαν ένα εύπλαστο [πρωταρχικό] υλικό για περαιτέρω επεξεργασία (σκεφτείτε πως χειρίζονται το υλικό τους αυτοί που γράφουν μουσική για μαγνητοταινία).
Είδη μουσικής / συνθέτες
• Δεν υπάρχουν τροπικοί συνθέτες, τονικοί συνθέτες ή σειραϊκοί συνθέτες. Υπάρχει μόνο μουσική που είναι χρωματισμένη και μουσική που δεν είναι.
Ρυθμός
• Διαισθάνομαι ότι ο ρυθμός είναι το πλέον πρωταρχικό και το πιο ουσιαστικό μέρος της μουσικής. Νομίζω ότι ο ρυθμός προϋπήρξε της Αρμονίας και της Μελωδίας και προσωπικά έχω μια κρυφή προτίμηση γι’ αυτό το στοιχείο.
Πίστη
• Δεν είμαι θεωρητικός της μουσικής. Είμαι ένας πιστός που στέκει με θαυμασμό μπροστά στην απειροσύνη του Θεού!
Φύση
• Η φύση είναι μια μεγάλη δύναμη μέσα στην οποία μπορεί κανείς να χαθεί, έναν είδος νιρβάνα, μα πάνω απ’ όλα είναι ένας θαυμάσιος δάσκαλος και αυτό το τελευταίο φάνηκε πολύ χρήσιμο στο έργο μου.
• Είμαι ένας γάλλος των βουνών.
• Η φύση είναι θαυμαστά όμορφη και ειρηνική, έχει μια καθαρότητα και μια φρεσκάδα που στις μέρες μας χάνουμε.
• Έχω μια ιδιαίτερη προτίμηση για τα βουνά γιατί την παιδική μου ηλικία την πέρασα στη Grenoble, κοντά στα βουνά Dauphiny.
• Το 1965, στην παρτιτούρα του έργου του Et Exspecto Resurrectionem Mortuorum (παραγγελία του André Malraux) καθιστά σαφές ότι το έργο του πρέπει να παίζεται στην ύπαιθρο κοντά στα ψηλά βουνά.
• Το 1975 μετά την εκτέλεση του έργου του Des Canyons aux Etoiles, το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης Utah στην Αμερική, δίνει την ονομασία "Όρος Messiaen" σ' ένα βουνό της περιοχής.
• Το τραγούδι των πουλιών που ακτινοβολεί στο έργο του Messiaen, ανήκει τόσο στον καλλιτέχνη όσο και στην Φύση (M. Gurewitsch).
Ενότητα της Μουσικής
• Η μουσική του καιρού μας είναι φυσική εξέλιξη της μουσικής του παρελθόντος, αναμφισβήτητες είναι οι αλλαγές που υπέστη, δεν υπάρχει όμως ρήξη.
Τραγούδι των πουλιών
• Χρησιμοποίησα το τραγούδι των πουλιών με δύο διαφορετικούς τρόπους: σαν ένα κατά το δυνατόν ακριβές πορτραίτο και σαν ένα εύπλαστο [πρωταρχικό] υλικό για περαιτέρω επεξεργασία (σκεφτείτε πως χειρίζονται το υλικό τους αυτοί που γράφουν μουσική για μαγνητοταινία).
Είδη μουσικής / συνθέτες
• Δεν υπάρχουν τροπικοί συνθέτες, τονικοί συνθέτες ή σειραϊκοί συνθέτες. Υπάρχει μόνο μουσική που είναι χρωματισμένη και μουσική που δεν είναι.
Ρυθμός
• Διαισθάνομαι ότι ο ρυθμός είναι το πλέον πρωταρχικό και το πιο ουσιαστικό μέρος της μουσικής. Νομίζω ότι ο ρυθμός προϋπήρξε της Αρμονίας και της Μελωδίας και προσωπικά έχω μια κρυφή προτίμηση γι’ αυτό το στοιχείο.
Πίστη
• Δεν είμαι θεωρητικός της μουσικής. Είμαι ένας πιστός που στέκει με θαυμασμό μπροστά στην απειροσύνη του Θεού!
Φύση
• Η φύση είναι μια μεγάλη δύναμη μέσα στην οποία μπορεί κανείς να χαθεί, έναν είδος νιρβάνα, μα πάνω απ’ όλα είναι ένας θαυμάσιος δάσκαλος και αυτό το τελευταίο φάνηκε πολύ χρήσιμο στο έργο μου.
• Είμαι ένας γάλλος των βουνών.
• Η φύση είναι θαυμαστά όμορφη και ειρηνική, έχει μια καθαρότητα και μια φρεσκάδα που στις μέρες μας χάνουμε.
• Έχω μια ιδιαίτερη προτίμηση για τα βουνά γιατί την παιδική μου ηλικία την πέρασα στη Grenoble, κοντά στα βουνά Dauphiny.
• Το 1965, στην παρτιτούρα του έργου του Et Exspecto Resurrectionem Mortuorum (παραγγελία του André Malraux) καθιστά σαφές ότι το έργο του πρέπει να παίζεται στην ύπαιθρο κοντά στα ψηλά βουνά.
• Το 1975 μετά την εκτέλεση του έργου του Des Canyons aux Etoiles, το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης Utah στην Αμερική, δίνει την ονομασία "Όρος Messiaen" σ' ένα βουνό της περιοχής.
• Το τραγούδι των πουλιών που ακτινοβολεί στο έργο του Messiaen, ανήκει τόσο στον καλλιτέχνη όσο και στην Φύση (M. Gurewitsch).
1 σχόλιο:
Καλησπέρα σας , βρισκω πολύ ενδιαφέρουσα τη δουλειά σας και παρακολουθώ το blog γιατι πραγματεύεται τη μουσική με σοβαρά επιστημονικά και καλλιτεχνικά κριτήρια . Μονο μια παρατήρηση, η πρώτη φωτογραφία στο άρθρο ''20 μαθήματα αρμονίας'' καλύπτει το κείμενο , περίπου τις 3 πρώτες παραγράφους . Αυτό. Ευχαριστούμε για το blog που έχετε μπεί στο κόπο να φτιάξετε!
Δημοσίευση σχολίου