Δευτέρα, 3 Ιανουαρίου 2011

TURECK - An Introduction to the Performance of Bach

An Introduction to the Performance of Bach. 
A progressive anthology of keyboard music edited, with introductory essays, by Rosalyn Tureck.
Oxford University Press 1960

Η Rosalyn Tureck (1914-2003) υπήρξε μια σημαντικότατη ερμηνεύτρια της μουσικής του Bach σε πληκτροφόρα εποχής (στα βήματα της Wanda Landowska), στο πιάνο (προσωπική και καινοτόμος προσέγγιση, μακριά από την παράδοση Busoni) και ενίοτε στο Minimoog (ένας από τους δασκάλους της στο Julliard ήταν ο Leon Theremin). O Gould εξομολογείται ότι νέος εμπνεύστηκε από το παίξιμο της, η πρακτική του non legato παιξίματος του οφείλεται εν πολλοίς σ' αυτήν. Όντας ανοικτή σε κάθε διανοητική πρόκληση, μελέτησε φιλοσοφία, επιστήμες, ιστορία, θρησκειολογία και οδηγήθηκε σε μια ολιστική προσέγγιση της μουσικής του Bach. Δεν είχε κανένα ταμπού στην επιλογή οργάνου για την εκτέλεση των έργων για πληκτροφόρο του Δασκάλου – η πρωτίστως μη ηχοχρωματική αλλά φθογγοσχετική φύση των έργων του βοήθησαν σ' αυτό.

Το An Introduction to the Performance of Bach είναι μια προϊούσης δυσκολίας ανθολογία μουσικής για πληκτροφόρο όργανο του Bach, με επεξεργασία και εισαγωγικά δοκίμια από την Rosalyn Tureck. Πρόκειται για ένα χρησιμότατο εγχειρίδιο, ένας μεγάλος δάσκαλος στο σπίτι, με θεωρητική και πρακτική προσέγγιση στο θέμα και πολλά παραδείγματα. Το βιβλίο συνοδεύεται κι από ένα LP, An Introduction to Bach for EMI (ALP 1747), όπου η Tureck ερμηνεύει τα έργα της ανθολογίας. Πριν από χρόνια κυκλοφόρησε και σε CD.

Ακολουθούν τα περιεχόμενα της Ανθολογίας (δοκίμια και επεξεργασμένα έργα):
An Introduction to the Performance of Bach
Fingering
Phrasing
Dynamics
Touch
The Function and Use of the Pedals
Ornamentation
Harpsichord, Clavichord, and Piano
Bach's Attitude to Music and Instruments - and Ours
Practical uses of the Sustaining Pedal
How to think contrapuntally
How to learn to play contrapuntal structures
How to play a fugue
Manuscripts and Editions
Repeated Sections

Applicatio in C major, BWV 994
Chorale "Joy and Piece", BWV 512
Musette in D major, BWV Anh. 126
Minuet in G major, BWV Anh. 116
Minuet in G minor, BWV Anh. 115
March in E flat, BWV Anh. 122
Polonaise in F major, BWV Anh. 117a
Invention in C major, BWV 772
Contrapuntal Study (by Tureck)
Fantasia in G minor, BWV 917
Prelude and Fugue in A minor, BWV 895
Suite in F minor, BWV 823
Suite in A Major, BWV 824
Aria and Ten Variations in the Italian Style, BWV 989

Από εδώ μπορείτε να κατεβάσετε την Ανθολογία σε PDF. Επιμελήθηκα όσο ήταν δυνατόν το αρχείο – καθαρισμός, ίσιωμα σελίδων, προσθήκη σελιδοδεικτών). Απ' όσο ξέρω η Ανθολογία είναι out of print, πωλείται μόνο σε παλαιοπωλεία (αρκετά ακριβά) κι ελπίζω να μην παραβιάζω τα πνευματικά δικαιώματα της (κυριολεκτικά, εκεί που είναι υλικά δεν μπορεί να έχει...).
Διαισθάνομαι ότι το μεγαλείο της ψυχής της και η γενναιοδωρία της ενόσω ζούσε διατηρούνται και στην παρούσα συνειδησιακή της κατάσταση και εγκρίνουν την πράξη μου.

Στο 3euk1L4-edu, τμήμα 10. Εγχειρίδια Μουσικής μπορείτε να βρείτε κι άλλα ενδιαφέροντα εγχειρίδια σε PDF.   

1 σχόλιο:

Manos Panayiotakis είπε...

Γειά σου Δημήτρη,

Οπωσδήποτε η Tureck υπήρξε μια εκ των σημαντικοτέρων διδασκάλων της μουσικής του Bach και απ' όσο μπορώ να ξέρω αντιμετωπίζεται με τον πρέποντα μεγάλο σεβασμό στις Baroque σχολές των πανεπιστημίων της Αγγλίας.

Το ότι ο Gould εμπνεύστηκε και δανείστηκε στοιχεία της τεχνικής της δεν είναι καθόλου τυχαίο, λόγω της κοινής έλλειψης ταμπού για την αντιμετώπιση της μουσικής του Bach. Πέρα από το ιστορικό της υπόθεσης το μουσικό έργο, από τη στιγμή που θα φύγει από τα χέρια του συνθέτη, είναι ένας "ζωντανός οργανισμός" ο οποίος διαγράφει τη δική του πορεία στο χρόνο και ενσωματώνεται στις τεχνολογικές δυνατότητες και αισθητικές κατευθύνσεις της εκάστοτε εποχής.

Με την αναφορά στο Minimoog δεν θα μπορούσα να μην θυμηθώ τον/την θρυλικό/ή Wendy Carlos και τα "Switch on Bach Ι & ΙΙ" και "Well Temperated Synthesizer".

Ευχαριστούμε πολύ για το εγχειρίδιο, καθώς είναι ένας σηματνικός και ουσιώδης οδηγός για ornamentation και phrasing. Εύκολα μπορεί να ξεφύγει από το πλαίσιο των πληκτροφόρων και να επεκταθεί, με τους κατάλληλους παραλληλισμούς, σε κάθε όργανο.