Στη μέθοδο του Mark Levine, The Jazz Piano διαβάζω το εξής:
«Υπάρχει σοβαρός λόγος που η μουσική θεωρία δεν καλείται μουσική αλήθεια. Η μόνη αλήθεια στη μουσική είναι η ίδια η μουσική. Η θεωρία είναι ένας διανοητικός χορός γύρω από τη μουσική, προσπαθεί να εξηγήσει τη δυναμική της. Η θεωρία διαφέρει από εποχή σε εποχή και από μουσικό σε μουσικό».
Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί εδώ – και γενικότερα έτσι χρησιμοποιείται στην αγγλική βιβλιογραφία - τον όρο θεωρία με την ευρύτερη του έννοια (αρμονία, αντίστιξη, συνθετικό ύφος).
Θα μπορούσαμε ίσως να αναδιατυπώσουμε την άποψη του συγγραφέα ως εξής:
«Η Αλήθεια της Μουσικής δεν εξαντλείται στην Τεχνική της»
ή ακόμη:
«Η Ανάλυση δεν αποκαλύπτει την Αλήθεια της Μουσικής»
και κάπως θεολογικά και χωρίς να αστειεύομαι:
«Θεός και Μουσική είναι εξ αποκαλύψεως αλήθειες» - Θρησκεία και Μουσική Θεωρία είναι τεχνικές.
Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2008
Θεωρία, Μουσική και Αλήθεια
Posted by Dimitri Sykias at 1:28 π.μ.
Labels: Θεωρία Μουσικής, Σκέψεις
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
13 σχόλια:
πολύ σωστό μου ακούγεται αυτό...
Κάνεις λάθος που σου ακούγεται σωστό.
Θεωρία= θεωρώ = βλέπω εκ του μακρόθεν. Οι σπουδές της αρμονίας, αντίστιξης, φούγκας και Σύνθεσης είναι καθαρά συνθετικά μαθήματα. Όμως, οι Έλληνες μουσικοί δυστυχώς δεν είναι συνθέτες, αλλά θεωρητικοί και για αυτό τον λόγο υπάρχουν σοβαρά προβλήματα όσον αφορά τη διδασκαλία της μουσικής. Διαφωνώ καθέτως με όλα όσα διάβασα στο κείμενο ("Θεωρία, Μουσική και Αλήθεια") και επιτέλους ας αρχίσουμε να αντλούμε πληροφορίες από συνθέτες και όχι από οργανοπαίκτες.
Αγαπητέ Αλέξανδρε
ο Bach και όλοι οι μεγάλοι Δάσκαλοι μέχρι τον / και εκτός του Wagner ήταν και λαμπροί οργανοπαίκτες. Από την άλλη ο Schoenberg, ο Webern, ο Messiaen και πολύ άλλοι ήταν και σπουδαίοι θεωρητικοί.
"Πληροφορίες" για τη μουσική μπορεί να αντλήσει κανείς ακόμη και από τον υδραυλικό της γειτονιάς ( ο Cage σίγουρα δεν θα διαφωνούσε μ'αυτό).
Δάσκαλε Dsyk Με προβλημάτισαν όσα μου έγραψες. Πιστεύω ότι το μεγάλο πρόβλημα στην μουσική είναι ότι έχουμε «ξεχάσει» τους ειδικούς-επιστήμονες-συνθέτες.
Αλλοίμονό μας (άλλο το συζητάω και άλλο το παράγω- το ένα σημαίνει ότι κάποιος μας λέει θεωρίες το άλλο σημαίνει συνθέτης). Επίσης μιλάτε τόσο εύκολα για το παρελθόν και όμως κάνετε λάθος.
Πόσο έχει εξελιχτεί η μουσική από τον μεσαίωνα μέχρι τον 19ο αιώνα στον τρόπο αντίληψης και σύνθεσης του μουσικού υλικού; ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΩ ΕΛΕΟΣ. Όμως Θα πω δύο πράγματα: Πριν την τεχνολογική επανάσταση (μιας και μιλήσατε για Bach και λοιπούς) η μόνη φορά που ο συνθέτης ακροαζόταν το έργο του ήταν στις συναυλίες δηλ. την ώρα που δεν συνέθετε (γιατί το λέω αυτό;), διότι την ώρα που παίζεις κάποιο όργανο δεν μπορείς να έχεις την ίδια αντίληψη και μνήμη αυτών που γράφεις εκείνη την στιγμή, με το απλώς να το ακροάζεσαι και δεν κάνεις τίποτα περισσότερο( απλώς ακροάζομαι = finale Sibelius cubase κ.λ.π). Την μια στιγμή αυτός που παίζει έχει μνήμη 5 δευτερολέπτων (για αυτό ο bachουλης έφυγε από τα μισά και τα ολόκληρα και πήγε στα δέκαταέκτα με την καλό συγκερασμένη ανοησία μπας και προλάβει να ακούσει τίποτα. Κάνετε θεούς χωρίς λόγο) και την άλλη στιγμή αυτός που ακροάζεται μπορεί να έχει μνήμη 5 ωρών. Δεν ξέρω τη σχέση έχετε εσείς με την σύνθεση πάντως μιλάω για τα αυτονόητα ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΜΕ ΠΟΙΟΥΣ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΡΓΑΝΟΠΑΙΚΤΕΣ Η ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΟΥΣΙΚΟΥΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ ΕΛΕΟΣ. ΑΛΛΟΙΜΟΝΟ ΣΕ ΑΥΤΟΝ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕΣΟ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ. ΕΙΜΑΙ 21 ΧΡΟΝΩΝ ΛΕΩ ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ ΜΟΝΟΣ ΜΟΥ…!
Μιλώ πάντα στο επίπεδο αγάπης προς την μουσική. Δεν θέλω να θίξω κανέναν.
ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ: Κάνουμε μουσική για τον άνθρωπο (για τον νου του);
Schoenberg, ο Webern, ο Messiaen ήταν συνθέτες.
Θεωρητικός της μουσικής οφείλει να είναι μόνο ο συνθέτης.
Υδραυλικό = εκτελεστής
Τέχνη= επιστήμη
Μουσικός = συνθέτης
ΔΕΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΩ ΚΑΝΕΝΑΝ ΟΛΗ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ.
ΠΙΑ ΟΜΩΣ Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΜΑΣ (για τη μουσική μπορεί να αντλήσει κανείς ακόμη και από τον υδραυλικό της γειτονιάς) ΕΙΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ……..
Aλέξανδρε, τυχαίνει να διαφωνώ με την αποψή σου, αλλά περισσότερο διαφωνώ με τον τρόπο σου. Η επιθετική σου διατύπωση και η ασέβειά σου δείχνουν ότι είσαι τουλάχιστον αφελής (θεωρώντας ότι έχεις ξεπεράσεις όλους τους μεγάλους συνθέτες) αν όχι κάτι χειρότερο. Τα γράφω αυτά επειδή νομίζω ότι δεν αξίζει να καταστρέφεται καμία άποψη (όσο "ανορθόδοξη" και να είναι) εξαιτίας της κακής διάθεσης που προκαλεί η επιθετική της διατύπωση -χωρίς να έχω καμία πρόθεση να σε προσβάλλω.
Άγιες και περίεργες είναι οι μέρες που ζούμε. Ας κρατήσουμε την ψυχραιμία μας κι ας απολαύσει κανείς τη μουσική όπως του αρέσει.
Θα ήθελα να έχετε και οι δύο δίκιο ώστε να μην τσακώνεστε, αλλά οφείλω να πω πως ο Αλέξανδρος λέει μπούρδες. Και αυτό δεν οφείλεται στο νεαρό της ηλικίας, γιατί και άλλοι υπήρξαν 21 ετών αλλά τέτοιες σαχλαμάρες δεν λέγανε. Αγαπητέ Αλέξανδρε μην πιάνεις τον ΒΑCH στο στόμα σου είναι ιερόσυλο. Προφανώς δεν τον καταλαβαίνεις, ούτε και τον αισθάνεσαι. Και δεν πιστεύω να τα καταφέρεις ποτέ σου. Όλα τα άλλα που λες είναι εξυπναδούλες ρηχές σαν λακκούβα με λασπόνερα.
Sorry είχα άδικο.
Αλέξανδρε
πραγματικά δεν ξέρω αν είχες δίκιο ή άδικο, στα πολλαπλά μουσικά σύμπαντα που δημιούργησε ο 20ος αι. είναι δύσκολο να βρει κανείς το δρόμο του. Σε τιμά πάντως ότι ζητάς συγνώμη από τους σχολιαστές που πιθανόν έθιξες. Συνέχισε με καθαρό μυαλό και χωρίς προκαταλήψεις την αναζήτηση σου, στη μουσική ισχύει το ευαγγελικόν: όποιος ψάχνει, βρίσκει...
Δάσκαλε dsyk το προ- τελευταίο μήνυμα δεν το έστειλε ο Αλέξανδρος που έχει γράψει τα προηγούμενα κείμενα (εγώ δηλαδή) .Αλλά κάποιος άλλος συνονόματος για αυτό έκανα blog για να μην μπερδευόμαστε. sinihisi.blogspot.com
“ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΜΕ ΠΟΙΟΥΣ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΡΓΑΝΟΠΑΙΚΤΕΣ Η ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΟΥΣΙΚΟΥΣ”
Η εν λόγω έκφραση μου «χτύπησε» και μου θύμισε ότι ήμαστε στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα που πλέον αγαπάει μόνο τα κακά της...
Και στην κορυφή των κακών μας βρίσκονται
1) η ανάγκη να ήμαστε «κάπου» και απέναντι να έχουμε οπωσδήποτε έναν «εχθρό» και
2) να λέμε, συνήθως έτσι για να λέμε, το «αντίθετο».
Συγγνώμη για ότι έχω γράψει για αυτούς που δεν κατάλαβαν είτε για αυτούς που έθιξα. Πιστεύω ότι δεν διαφωνούμε που πουθενά. Πιστεύω από την μεριά μου μιλώ για την ουσία της μουσικής, και εσείς μιλάτε για την περιουσία της, δεν σημαίνει κάτι αυτό. Δεν διαφωνώ με κανέναν (Σιμαίθα , hamarn papeerte, εφιάλτης , Λεωνίδα και ειδικότερα τον Δάσκαλο Dsyk) πολύ σωστό μου ακούγεται αυτό...(Όσο αναφορά την περιουσίας της μουσικής) Έχετε δίκιο και μάλιστα απόλυτα.
Έχω έρθει από μια ομάδα που ενδιαφέρετε για την ουσία της μουσικής και μπήκα σε μια ομάδα διαφορετικής κατεύθυνσης (μπερδεύτηκα)
Ευχαριστώ που με ανεχτήκατε όπως με ανεχτήκατε σας εχω βαλει ολου μεσα στην σκέψη μου και θα προσπαθώ κάθε φορά να σας συμπεριλαμβάνω όταν ανοίγω το στόμα μου.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΘΕΡΜΑ!!!!!!!!!!!!!!
Δημοσίευση σχολίου