Δευτέρα 30 Απριλίου 2007

Για λίγο στη τάξη του Shapey…

Ο Ralph Shapey (1921-2002) άκρως ιδιόμορφος και τερατωδώς ταλαντούχος αμερικάνος συνθέτης, συνέγραψε ένα βασικό – προκαταρκτικό εγχειρίδιο σύνθεσης (A Basic Course in Music Composition, Theodore Presser Company, Μάρτιος 2001), προϊόν της πεντηκονταετούς πείρας του στη διδασκαλία της σύνθεσης κυρίως στο University of Chicago. Από αυτό το πολύτιμο βιβλιαράκι, μεταφράζω ελεύθερα μικρό μέρος του εισαγωγικού τμήματος του Lesson 1 (Ο Shapey αναπτύσσει τη μέθοδό του σε 8 Μαθήματα τα οποία έχουν μορφή διαλόγου και διατηρούν τη ζωντάνια ενός μαθήματος στη τάξη).
Κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντησης με τους καινούριους μαθητές μου, εξηγώ μερικές έννοιες τις οποίες επεξεργάστηκα κατά τη διάρκεια των χρόνων διδασκαλίας μου. Μερικές από αυτές μπορεί να φαίνονται προφανείς, εντούτοις ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι όσο απλές και βασικές κι αν είναι, μερικοί τείνουν να τις αγνοούν ή και να τις ξεχνούν.
SHAPEY: Γιατί θέλεις να γίνεις συνθέτης;
ΜΑΘΗΤΕΣ: Για να γράψω μουσική. Για να εκφραστώ. Για να προσφέρω στην κοινωνία. Για να πλουτίσω. Για να γίνω διάσημος, κλπ …
SHAPEY: Πολύ σπάνια δίνει κάποιος την πιο σημαντική κατά τη γνώμη μου απάντηση, ήτοι: «η σύνθεση είναι μια διανοητική ενασχόληση».
SHAPEY: Με τι ασχολείται ένας συνθέτης;
SHAPEY: Οι απαντήσεις των μαθητών εμπίπτουν στις ανωτέρω κατηγορίες.
SHAPEY: Ο συνθέτης είναι ένας αρχιτέκτονας του ήχου, του χρόνου, του χώρου και της ροής.

2 σχόλια:

γεράσιμος μπερεκέτης είπε...

Μια φωτογραφία από το χειρόγραφο του Κύριλλου του Μαρμαρινού (17ος) αιώνας, που με μορφή διαλόγου διαπραγματεύεται τα μακάμια.
Την παραθέτω για να υπογραμμίσω την αξία αυτού του τρόπου συγγραφής θεωρητικών-τεχνικών συγγραμμάτων ..... αλλά και για να σε καλωσορίσω στην μπολγκόσφαιρα κάπως εντυπωσιακά.

Ανώνυμος είπε...

Καλή αρχή δάσκαλε!
Εύχομαι η περιήγησή σας στην κοινωνία των bloggers να είναι όσο το δυνατόν εποικοδομητική για εσάς (πρωτίστως) και για όλους εμάς τους υπόλοιπους!
Το ερώτημα γιατί κάποιος να γίνει συνθέτης είναι το ίδιο δύσκολο με το γιατί κάποιος να γίνει μαθηματικός.
Υπάρχει μια πολύ ευρεία κατανομή απίθανων και πιθανών απαντήσεων...