Τρίτη, 30 Απριλίου 2013

BACH: 2-part Invemtions


Οι 15 δίφωνες invention του Bach δίνονται εδώ (PDF) σε Urtext έκδοση, κυρίως για χρήση των σπουδαστών Aντίστιξης που επιθυμούν να τις αναλύσουν χωρίς τις ερμηνευτικές παρεμβολές των επιμελητών αντίστοιχων εκδόσεων. Κατέβαλλα κάθε προσπάθεια για την ορθότητα και καθαρότητα του κειμένου συμβουλευόμενος τις εξής εκδόσεις:
Bach-Gesellschaft, Leipzig 1851-1899
2-part Inventions, Ludwig Landshoff, Urtext, Edition Peters
Zweistimmige Inventionen, Editio Musica Budapest

Μια ανάλυση της Inventio I μπορείτε να βρείτε εδώ.

Κυριακή, 28 Απριλίου 2013

Chopin Quiz

1. Το 1835 ο Chopin αρραβωνιάστηκε την:
α) Maria Wodzińska
β) Delfina Potocka
γ) George Sand

2. Η πρώτη συναυλία του Chopin στο Παρίσι δόθηκε στην:
α) Όπερα του Παρισιού
β) Στην Αίθουσα Pleyel
γ) Στην Orangerie du Parc de Bagatelle

3. "Messieurs, chapeau bas. Voila un génie” έγραψε ο:
α) Franz Liszt
β) Felix Mendelssohn
γ) Robert Schumann

4. Κατά την διάρκεια της παραμονής του στην Βιέννη ο Chopin άρχισε να συνθέτει: 
α) Το Scherzo σε σι ελάσσονα
β) Το Scherzo σε ντο# ελάσσονα
γ) Το Scherzo σε σι ελάσσονα

5. Το 1826 ο Chopin νοσηλεύτηκε στο:
α) Ciechocinek
β) Duszniki
γ) Iwonicz

6. Το 1825 ο Τσάρος Αλέξανδρος I  έδωσε στον  Chopin:
α) Ένα διαμαντένιο δακτυλίδι
β) Ένα πιάνο Pleyel
γ) Ένα ρολόι

7. To opus 1 του Chopin είναι:
α) Η Polonaise σε Λα μείζονα
β) Η Polonaise σε Σι μείζονα
γ) Η Polonaise σε σολ ελάσσονα

8. Το μεσαίο όνομα του Frederic Chopin’s είναι:
α) Mikołaj
β) Feliks
γ) Franciszek

9. Ο Πρώτος βιογράφος του Chopin ήταν:
α) Ο Franz Liszt
β) Ο Wojciech Grzymała
γ) Η George Sand

10. Η τελευταία διεύθυνση του Chopin ήταν:
α) Place Vendome 12
β) Rue Cite Bergere 4
γ) Square d’Orleans 9

11. Η εξόδιος ακολουθία του Chopin έγινε στην:
α) St. Margaret Church
β) Notre-Dame Cathedral
γ) St. Madeleine Church

12. Στην κηδεία του Chopin παίχθηκε:
α) Το Requiem του Mozart
β) Το Requiem του Verdi
γ) Το Requiem του Berlioz

13. Το άγαλμα στον τάφο του Chopin φιλοτεχνήθηκε από τον:
α) Eugène Delacroix
β) Auguste Clesinger
γ) Jacob Goetzenberger

14. Στο Σκέρτσο σε Σι ελάσσονα ο Chopin χρησιμοποίησε την Χριστουγεννιάτικη μελωδία:
α) God Is Born
β) Fairest of Maidens
γ) Lullaby Jesus

15. Το αγαπημένο λουλούδι του Chopin ήταν:
α) Η βιολέτα
β) Το χρυσάνθεμο
γ) Το τριαντάφυλλο

16. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Nohant ο Chopin έκανε βόλτα με:
α) Ποδήλατο
β) Γαϊδουράκι
γ) Άλογο

17. Ο Chopin πήγε για διακοπές στο Nohant:
α) 8 φορές
β) 7 φορές
γ) 5 φορές

18. Για ποιο όργανο εκτός του πιάνου συνέθεσε ο Chopin:
α) Βιολί
β) Τσέλο
γ) Άρπα

19. Η γενέτειρα του Chopin Żelazowa Wola βρίσκεται κοντά στον ποταμό:
α) Lutynia
β) Utrata
γ) Kamienna

20. Ο πατέρας του Chopin Mikołaj πολέμησε στην:
α) Γαλλική Επανάσταση
β) Στην Εξέγερση του Νοεμβρίου
γ) Στην Εξέγερση του Kosciusko

21. Τα πρώτα μαθήματα πιάνου πήρε από την αδελφή του:
α) Izabela
β) Ludwika
γ) Emilia

22. Στο Λύκειο της Βαρσοβίας όπου σπούδασε ο Chopin:
α) Τραγουδούσε στην Χορωδία του Λυκείου
β) Ήταν σχολικός οργανίστας
γ) Διηύθυνε την Χορωδία του Λυκείου

23. Στο σχολείο στη Βαρσοβία ο Chopin διδάχθηκε:
α) Σύνθεση
β) Πιάνο
γ) Διεύθυνση Ορχήστρας

24. Από τους μπαρόκ συνθέτες ο Chopin εκτιμούσε τον:
α) Vivaldi
β) Handel
γ) Bach

25. O πατέρας του Chopin καταγόταν από:
α) Την Γερμανία
β) Την Πολωνία
γ) την Γαλλία

Οι λύσεις στο σχόλιο που ακολουθεί.

Τετάρτη, 24 Απριλίου 2013

WHITMAN: When I heard the Learn’d Astronomer


WHEN I heard the learn’d astronomer;  
When the proofs, the figures, were ranged in columns before me
When I was shown the charts and the diagrams, to add, divide, and measure them; 
When I, sitting, heard the astronomer, where he lectured with much applause in the lecture-room,
How soon, unaccountable, I became tired and sick;
Till rising and gliding out, I wander’d off by myself,  
In the mystical moist night-air, and from time to time,  
Look’d up in perfect silence at the stars.
ΟΤΑΝ άκουσα τον πολυμαθή αστρονόμο
Όταν τις αποδείξεις, τα σχήματα είδα σε στήλες μπρος μου
Όταν μου έδειξε τα σχέδια και τα διαγράμματα
Να προσθέσω, να διαιρέσω, να μετρήσω
Όταν κάθισα να ακούσω τον αστρονόμο να δίνει διάλεξη
Με πολλά χειροκροτήματα στο αμφιθέατρο,
Πόσο γρήγορα και ανεξήγητα κουράστηκα, βαρέθηκα,
Ως που να σηκωθώ και να βγω έξω, να τριγυρίσω μόνος
Στη μυστικιστική υγρασία του νυχτερινού αέρα, και που και που,
Κοιτώντας ψηλά, στην απόλυτη ησυχία, στ' αστέρια.
Walt Whitman (1819–1892)

Δευτέρα, 22 Απριλίου 2013

J.S. BACH | H Aria & οι 9 Κανόνες των Gοldberg


Σε αυτό το PDF δίνουμε σε "ανοικτή" παρτιτούρα την Aria και τους 9 Κανόνες από τις Παραλλαγές Goldberg του Bach, ως υποδείγματα σύνθεσης κανόνα για τους σπουδαστές της Αντίστιξης. Παραθέτουμε επίσης τη γραμμή του βάσιμου που χρησιμεύει ως αρμονικός σκελετός για το σύνολο των παραλλαγών.

Υπενθυμίζουμε ότι οι Παραλλαγές Goldberg δεν είναι "θεματικές" παραλλαγές (δεν παραλλάσσεται η "μελωδία" της Aria"), αλλά δομούνται πάνω σε ένα βάσιμο το οποίο εντούτοις δεν παραμένει αναλλοίωτο από παραλλαγή σε παραλλαγή, σαν ostinato ή cantus firmus, αλλά υπόκειται σε μικρότερες ή μεγαλύτερες αλλαγές.

Οι Goldberg περιέχουν 9 δίφωνους κανόνες με συνοδευτική φωνή, εκκινώντας από την ταυτοφωνία μέχρι την 9η. Όλοι οι κανόνες είναι σε διμερή μορφή ΑΒ (16+16) με κάθε 16-μετρο να υποδιαιρείται περαιτέρω σε δύο 8-μετρα (8+8) όπως διαφαίνεται και από το βάσιμο.

Για ιστορικά, μορφολογικά και αναλυτικά στοιχεία συμβουλευτείτε τους κατωτέρω συνδέσμους:
Wikipedia, Goldberg Variations
• The "Goldberg" Variations
• Canons of the Goldberg Variations

Τρίτη, 2 Απριλίου 2013

Υποδείγματα 8-φωνης Αντίστιξης Palestrina

Στα τρία έργα του Palestrina που παρατίθενται εδώ, ο σπουδαστής της Αντίστιξης θα βρει υποδείγματα οκτάφωνης σύνθεσης, αντικείμενο που ζητείται στις εξετάσεις του Πτυχίου. Ο Palestrina δεν έχει πολλές οκτάφωνες συνθέσεις, η πλειονότης των έργων του χρησιμοποιεί από 4-6 φωνές.

Τα προς μελέτη έργα είναι:
Laudate Dominum omnes gentes, οκτάφωνο μοτέτο,
Magnificat Primi Toni, Μεγαλυνάριον σε πρώτο ήχο, από τον Τόμο 27 των έργων του,
Nunc dimittis servum tuum, οκτάφωνο μοτέτο.
Στο Laudate Dominum δίνεται μια στοιχειώδεις ανάλυση. Το μοτέτο αυτό κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί από τον σπουδαστή ως υπόδειγμα για τις εξετάσεις του. Η οκτάφωνη χορωδία χωρίζεται σε δύο τετράφωνα ημιχόρια. Εκκινεί σε αυστηρό πολυφωνικό ύφος, με τα συνήθη δύο duetti S-A και T-B και συνεχίζει με μια διαδοχή ελεύθερα πολυφωνικών, ομοφωνικών / ομορυθμικών τμημάτων. Υπάρχει και ένα τμήμα σε τρίσημο ρυθμό.

Ιδιαίτερα πρέπει να αναλυθούν και να κατανοηθούν τα παρακάτω σημεία:
Πρώτα πρέπει να κατανοηθεί το λατινικό κείμενο. Δεν συνθέτουμε και και δεν αναλύουμε φωνητική μουσική χωρίς να έχουμε κατανοήσει το κείμενο.
• Αναγνωρίζουμε τον τρόπο που είναι γραμμένη η σύνθεση. Διερευνούμε τις πτώσεις και τις χαρακτηρίζουμε ως τελικές, ψευδοπτώσεις, κεκαλυμμένες κλπ. Πως συμπεριφέρονται οι φωνές του κάθε ημιχορίου στις πτώσεις;
Αναλύουμε τη μορφολογική δομή του μοτέτου (αναφερόμαστε στα αυστηρά και ελεύθερα πολυφωνικά τμήματα κλπ).
Διερευνούμε τη μελοποίηση του κειμένου: Πως αποδίδεται μουσικά το κείμενο; Γιατί χρησιμοποιεί ο συνθέτης πολυφωνική ή ομοφωνική κατασκευή; Γιατί χρησιμοποιεί σε κάποιο τμήμα τρίσημο ρυθμό; κλπ. Προσέξτε για παράδειγμα το πως μελοποεί ο Palestrina τον στίχο “Nucc dimittis” (Νῦν ἀπολύεις) και αργότερα στο ίδιο έργο το “Lumen ad revelationem gentium” (φῶς εἰς αποκάλυψιν ἐθνῶν), ιδιαίτερα τη λέξη “lumen”.

Ο χειρισμός των δύο ημιχορίων είναι επίσης ένα ενδιαφέρον θέμα. Εδώ εγείρονται πολλές ερωτήσεις από τους σπουδαστές. Πως διαπλέκονται οι δύο χορωδίες; Μπορεί το ένα ημιχόριο να επαναλάβει υλικό του άλλου; Μπορεί μία ή δύο μόνο φωνές του ενός ημιχορίου να τραγουδούν με το άλλο πλήρες ημιχόριο; Σταματούν όλες οι φωνές ενός ημιχορίου ταυτόχρονα; Αυτές και άλλες ερωτήσεις επ’ αυτού του θέματος απαντώνται αναλύοντας τα προαναφερθέντα έργα.

Είναι περιττό να αναφέρουμε ότι πολλαπλές και προσεκτικές αναλύσεις αυτών των έργων είναι κάτι περισσότερο από απαραίτητες. Χρησιμότατο είναι επίσης να τραγουδηθούν μία μία οι φωνές, ή να παιχθούν στο πιάνο μία ή περισσότερες φωνές και να τραγουδιέται ταυτόχρονα μία άλλη. Δεν μπορεί να κατακτηθεί το ύφος αυτής ή οποιασδήποτε άλλης μουσικής μόνο με ανάγνωση εγχειρίδιων. Αυτό είναι ένα σημείο που συνήθως παραβλέπεται ακόμη και από σοβαρούς σπουδαστές.

Bach Chemical