Κυριακή 15 Μαΐου, ώρα 20.30
(Στη λήξη του σεμιναρίου “Ερμηνεία της μουσικής Μπαρόκ: J. S. Bach και John Dowland” με διδάσκοντες τους Π. Αδάμ, Γ. Χοϊδά, Θ. Μπάκα και Θ. Κίτσο)
Περισσότερες πληροφορίες:
Ωδείο ATHENAEUM
Αδριανού 3, 10555 Αθήνα (Θησείο)
τηλ. 210-3211955, 3211949, 3211987
Για τους συμμετέχοντες στο σεμινάριο, είσοδος στη συναυλία ελεύθερη.
•
Πρελούδιο και Φούγκα
Scheidemann, Buxtehude, Böhm
και ο Johann Sebastian Bach
τσέμπαλο: Γεράσιμος Χοϊδάς
Στο β΄μέρος της συναυλίας, οι Θεοδώρα Μπάκα (σοπράνο) και Θεόδωρος Κίτσος (λαούτο-θεόρβη), θα ερμηνεύσουν τραγούδια του John Dowland.
Λίγα λόγια για το πρόγραμμα
Είναι γνωστό πως η «βορειογερμανική σχολή» του 17ου αι. έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του μουσικού ιδιώματος όλης της Ευρώπης κατά τον αιώνα που ακολούθησε. Οι συνθέτες του προγράμματος αλλά και άλλοι (Reinken, Weckman, Sweelinck) διαμόρφωσαν αυτό το βορειογερμανικό ιδίωμα μουσικής για πληκτροφόρα και όχι μόνο. Μεγάλη επίσης είναι και η επιρροή που άσκησαν οι συνθέτες αυτοί στο έργο του J. S. Bach, έμμεση (Scheidemann,) αλλά και άμεση (Buxtehude, Böhm).
Το Πρελούδιο (εισαγωγή, προανάκρουσμα) ήταν στο επίκεντρο της μουσικής δημιουργίας όσον αφορά τα πληκτροφόρα όργανα, καθώς επέτρεπε την αυτοσχεδιαστικού τύπου ανάπτυξη του μουσικού υλικού, αλλά και την αναζήτηση και τον πειραματισμό σε ελεύθερο ύφος (stylus fantasticus). Η Φούγκα, δομικά κατασταλαγμένος απόγονος της παλαιότερης αυστηρής αλλά και ελεύθερης αντιστικτικής μουσικής γραφής, αναδείχτηκε ως μεγάλη τέχνη, πάνω στην οποία «δοκιμάζονταν» οι συνθετικές ικανότητες των δημιουργών.
Το ζεύγος Πρελούδιο – Φούγκα, που θα μπορούσε να μεταφραστεί ως το δίπολο αυτοσχεδιασμός - οργανωμένη σύνθεση, αποτέλεσε την αφορμή και τον πύρινα για το σχηματισμό άλλων, εκτεταμένων συνθέσεων: Fantasia, Toccata, ακόμα και Suita.
Τα έργα του προγράμματος προέρχονται από τις συλλογές για πληκτροφόρο manualiter, δηλαδή χωρίς πεντάλ. Ζωντανά και γεμάτα ενέργεια κομμάτια, αποτέλεσαν τη βάση για τη συνέχιση της παράδοσης που οδήγησε στην κορωνίδα της «βορειογερμανικής» σχολής, το έργο του J. S. Bach.
•
Πρόγραμμα
Heinrich Scheidemann (1595-1663): Praeambulum in d
Dieterich Buxtehude (1637? -1707): Praeludium und fuga (Toccata) in g BuxWV 163
Georg Böhm (1661-1733): Praeludium (Praeludium, Fuga und Postludium) in g
Johann Sebastian Bach (1685-1750): Toccata σε μι ελάσσονα
Das wohltemperierte Klavier, τόμος 2ος: Πρελούδιο και Φούγκα σε ντο μείζονα
ΤΣΕΜΠΑΛΟ ANDREA RESTELLI
Πρόκειται για τσέμπαλο κορυφαίας ποιότητας, αντίγραφο από την εποχή του Μπαχ. Η κατασκευή του είναι βασισμένη σε τσέμπαλο του Γερμανού κατασκευαστή Christian Vater (1738).Ο Andrea Restelli είναι σήμερα από τους πιο περιζήτητους κατασκευαστές τσέμπαλων, φορτεπιάνων και κλάβικορντ και τα όργανά του χρησιμοποιούνται από τους μεγαλύτερους ερμηνευτές και συμμετέχουν σε πολλές ηχογραφήσεις. Το συγκεκριμένο τσέμπαλο είναι το μοναδικό Restelli που βρίσκεται στην Ελλάδα.
Έχει δύο κλαβιέ, τρία ρεγίστρα και «λαούτο». Παίζει σε τονικό ύψος λα=392-415-440.
Για τη συναυλία αυτή θα είναι χορδισμένο σε ¼ comma mean-tone temperament.
•
Βιογραφικό Γ. Α. ΧοϊδάΟ πιανίστας και τσεμπαλίστας Γεράσιμος-Ανδρέας Χοϊδάς εξερευνά την μουσική μέσω της ιστορικά ενήμερης ερμηνείας και είναι γνωστός στο κοινό για τις αποδώσεις του σε έργα του παλαιού και του όχι και τόσο παλαιού ρεπερτορίου. Συνδυάζοντας την έρευνα και την καλλιτεχνική του προσωπικότητα, παρουσιάζει ερμηνείες όχι μόνον ιστορικά τεκμηριωμένες, αλλά κυρίως ζωντανές, τόσο για το κοινό όσο και για τον ίδιο, αντλώντας από το περιεχόμενο της μουσικής ως ρητορική και ψυχολογική Τέχνη, και ως μέσο μεταφοράς των προθέσεων του συνθέτη.
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Μετά το τέλος των σπουδών του έζησε στο Βέλγιο όπου σπούδασε τσέμπαλο και basso continuo με τους Kris Verhelst, Anne Galowich και Jos van Immerseel και εκκλ. όργανο με τους Lieven Strobbe και Joris Lejeune στο Lemmensinstituut και τη Βασιλική Μουσική Ακαδημία της Αμβέρσας. Παράλληλα ειδικεύθηκε στην ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία σε ιστορικά πληκτροφόρα και ασχολήθηκε με τη μελέτη του κλάβικορντ και του φορτεπιάνο.
Το ενδιαφέρον του εστιάζεται στο ρεπερτόριο της μουσικής του 17ου και 18ου αιώνα για τσέμπαλο και σύνολα όπου το πληκτροφόρο παίζει κυρίαρχο ρόλο, καθώς και στο πιανιστικό ρεπερτόριο του 18ου και 19ου αιώνα, το οποίο απέκτησε μια νέα διάσταση για το Γεράσιμο Χοϊδά, με την μελέτη σε πιάνα εποχής. Αρχίζοντας με την Τέχνη της Φούγκας (Αθήνα, 2005) και συνεχίζοντας με την Μουσική Προσφορά (ΜΜΑ 2008), έργο ζωής για το Γ. Χοϊδά αποτελεί η παρουσίαση των έργων του Ι. Σ. Μπαχ όπου το πληκτροφόρο παίζει κυρίαρχο ρόλο.
Ο Γ. Χοϊδάς έχει εμφανιστεί σε Ελλάδα (ΜΜΑ, ΜΜΘ, Μουσείο Μπενάκη, Ίδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη, Παρνασσός, Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνου κ.α.) και εξωτερικό ως πιανίστας και τσεμπαλίστας παρουσιάζοντας σημαντικά προγράμματα μουσικής για σόλο πληκτροφόρο όργανο (τσέμπαλο, πιάνο), συνεργάζεται με ελληνικά και ξένα σύνολα μουσικής δωματίου (Il Traversiere, Inegales, Concerto Ellenico, En Praxi κα) και συμμετέχει σε ορχηστρικές παραγωγές (Καμεράτα, Κ.Ο.Θ. κα).
Διδάσκει πιάνο και τσέμπαλο στο Ωδείου Kodaly όπου διατηρεί μια από τις μεγαλύτερες τάξεις πιάνου στην Αθήνα. Προσκαλείται τακτικά και διδάσκει σε σεμινάρια πιάνου, τσέμπαλου και παλαιάς μουσικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου