Κυριακή, 22 Φεβρουαρίου 2009

U-Study II: Αρνητική Προσευχή


Αν ο Θεός είχε την ιδιότητα X, τότε θα μπορούσε να ταυτοποιηθεί, να καταστεί γνωστός μέσω αυτής του της ιδιότητος. Η σιωπή, το άτρεπτο, το φοβερόν Μυστήριον, το ανείπωτο, ο θείος γνόφος, το απαστράπτον σκότος, είναι μερικές από τις αρνητικές αποφάνσεις του (Ψεύδο-) Διονύσιου του Αρεοπαγίτου για το Θεό στο έργο του Μυστική Θεολογία. Ο ίδιος ο συγγραφέας είναι στα όρια ενός υπαρκτού και φανταστικού προσώπου. Η Μυστική Θεολογία είναι ολιγοσέλιδη, όσο χρειάζεται για να περιγράψεις το απερίγραπτο. Η αποφατική / αρνητική θεολογία που εγκαινιάζει έλκει την καταγωγή της από τον Πλωτίνο και κυρίως τον Πρόκλο, σε πρώτη ανάγνωση φλερτάρει με τον μονοφυσιτισμό, επηρεάζει τον Μ. Βασίλειο και τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό (στο βαθμό που οι Πατέρες δεν εννοιολογούν αλλά τονίζουν τον υπαρξιακό και εμπειρικό χαρακτήρα της σχέσης μας με τον Θεό), και αναθερμαίνει τον Μυστικό Χριστιανισμό που πρακτικά χάθηκε το 380 μ.Χ με το διάταγμα της Θεσσαλονίκης του Μ. Κωνσταντίνου.

Το σκότος έχει τη λάμψη του, η σιωπή τον ήχο της.
_________________________________
Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Περί Μυστικής Θεολογίας, μτφρ. Σωτήρης Γουνελάς, με μια Εισαγωγή του Βλαδίμηρου Λόσκυ, Σχόλια του Μάξιμου του Ομολογητή και μια Παράφραση των Σχολίων του Παχυμέρη, Εκδόσεις Αρμός, 2002.
Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Περί Θείων Ονομάτων, μτφρ. Ιγνάντιος Σακαλής, Εισαγωγή Μαρέττα Νικολάου, Εκδόσεις Παπαζήση, 1978.

12 σχόλια:

γιώργος χατζημιχελάκης είπε...

Άφωνος

thbb είπε...

Thanks for this work. It is absolutely beautiful. I notice you don't mention Arvo Part in your blog posts, yet it seems to me that your use of textures (well, yours are electronical while he uses mostly physical instruments) and multi-resolution patterns echoes some of Arvo Part's work. Do you count him in your inspirational people?

Second, I am the author of HighC, and Georges was inspired to point me to your pages. I understand you use HighC with a very high proficiency. I would have 2 questions:

1) Did you use HighC for this piece, if yes, what was your use for it?
2) Do you see improvements I could do to the software to make it a better tool?
Thanks again.
Thomas Baudel

thbb είπε...

Is this a good translation?

Supernal Triad, Deity above all essence, knowledge and goodness; Guide of Christians to Divine Wisdom; direct our path to the ultimate summit of your mystical knowledge, most incomprehensible, most luminous and most exalted, where the pure, absolute and immutable mysteries of theology are veiled in the dazzling obscurity of the secret Silence, outshining all brilliance with the intensity of their Darkness, and surcharging our blinded intellects with the utterly impalpable and invisible fairness of glories surpassing all beauty.

thbb είπε...

http://www.esoteric.msu.edu/VolumeII/MysticalTheology.html

dsyk είπε...

Dear Mr Baudel
Thank you for your kind comment.

U-Study I is composed entirely with HighC apart from the heart beat sound which is sampled. U-Study II is a mixed media work involving HighC composed sounds, softsynths, sampled sounds, written out parts in Finale and further mixed in a sound editor program.

I admire the work of Arvo Part, although I consider my compositional technique entirely different. Some echoes from Penderecki of 50’s perhaps…

Your program is a valuable and versatile compositional tool. Stereo output and the capability of importing samples could be some future improvements. I’m aware from your site that you’re planning such features.

I can’t judge the translation in poetic terms, although the meaning seems quite exact to me.

Thanks again for your interest in my pieces.
Dimitri Sykias

dsyk είπε...

Γιώργο ευχαριστώ, αλλά σε βρίσκω υπερβολικό...

thbb είπε...

After listening carefully at the music (without being driven by the poem), I realize that indeed your techniques do not share that much with Part. It's funny how the associated meaning and cultural references (Contemporary, beautiful, mystical = Arvo Part) can drive your perceptions of structure.

A bit like the saying: "if the only tool you have is a hammer, all your problems tend to look like a nail"...

Indeed, the directions you suggest are very important. They will take still a bit of time to implement. Perhaps 6 months...

dsyk είπε...

I'm looking forward to your new version. Meanwhile I'll be collecting nails to use my new hammer...

Κική είπε...

Συμφωνώ με την αναφώνηση του κ. Χατζημιχελάκη.

Ανώνυμος είπε...

Σκοτεινό ... σαν τον Θεό που περιγράφει ...

Ραιδερφόρος Στουνk είπε...

Δεν περιγράφεται ο ΘΕΟΣ.

Ανώνυμος είπε...

Aber argumentiere ich, dass entweder Match-Methode, schmuck thomas sabo die Partner sollten die Integration zwischen kulturellen thomas sabo glaube liebe hoffnung Ressourcen zu betonen, nach dem Markt und ihre jeweiligen Vorteile, entwickelte eine bestimmte thomas sabo shop geografische Gebiete oder Kundengruppen, den Vorteil der thomas sabo charm Kulturphilosophie andpandora Schmuck psychologischen Vorteil des Geistes angebote thomas sabo der Pandora Unternehmen Kultur. Regionale Kultur, der nationalen Kultur anhänger thomas sabo und der westlichen Kultur, die Kombination der traditionellen schmuck thomas sabo ketten Kultur, mit der modernen klassischen Kultur, thomas sabo schmuck Unternehmenskultur, kulturellen Bereich, etc., thomas sabo ohrringe abschattende Kombination aus neuen Kapazitäten und Pandora braeletproduct thomas sabo schmuck günstig Entwicklung kombiniert.