Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2015

Συνοπτικός Πίνακας Ιστορίας Μουσικής



1ος – 6ος αι.

Μουσικη

της Πρωτοχριστιανικης Εκκλησιας

Επιρροές από Εβρ. μσκ και την μσκ της ύστερης Αρχαιότητας.
Ψαλμωδία, Απαντητική Ψαλμωδία, Υμνωδία
Αμβρόσιος, Αγ. Εφραίμ Έδεσσας


6ος αι. – ~1450

Μεσαιωνικη Μουσικη

Φεουδαρχισμός, Χριστιανισμός, παραδόσεις γερμ. φυλών, Ελληνορωμαϊκός πολιτισμός

6ος – 9ος αι.
Πρώιμος Μεσαίωνας
Γρηγοριανό μέλος, Εκκλησιαστικοί Τρόποι, Τροπαρίσματα, Sequenza (κλασική, ομοιοκαταληκτική, στροφική),
Λειτουργικό Δράμα.
Γρηγόριος (Πάπας: 590-604)
9ος - 11ος αι.
Πρώιμο Organum (Αρχή της Πολυφωνίας)
Musica Enchiriadis (9ος αι)
Guido d’Arezzo(~991-~1033)
1080-1230

Κοσμική Λυρική Μεσαιωνική Τέχνη

Trobadours (Ν. Γαλ.), Trouvères (Β. Γαλ.), Minnesängern (Γερμ.)
Τύποι λιτανείας, Τύποι sequentia,
Τύποι ύμνου
Guilllaume IX d’Aquitaine, Adam de la Halle
1163-~1250
Εποχή της Notre Dame
Organum του Léonin (2φ), Clausula, Motet, Conductus
Léonin (+1190), Pérotin (1240)
1240/50 - 1310/20
Ars Antiqua
Organum, Conductus, Motet, Hoquetus, Rondeau
Johannes de Garlandia, Franco von Köln, Hieronymus de Moravia, Adam de la Halle
1320-1380
Ars Nova
(Ισορρυθμικό) Motet, πολυφωνικό τραγούδι, Cantilena, Ballaτα, Rondeau, Caccia, Λειτουργία,
μετρικό σύστημα, μετρική σημειογραφία.
de Vitry (1291-1361), de Machaut (~1300-1377)


15ος - 16ος αι.

Αναγεννηση

(Εποχή της Γαλλοφλαμανδικής Πολυφωνίας)
“Renaissance” (Vasari[1550], Burckhardt[1860]
Ο άνθρωπος συνειδητοποιημένος έρχεται σε επαφή με την Αρχαιότητα. Εποχή των μεγάλων ανακαλύψεων (Αμερική [1492], Φυσικές Επιστήμες [Copernicus, Galilei, Kepler], Τυπογραφία [Gutenberg,1455] ). Μεταρρύθμιση (15ος /Luther), Αντιμεταρρύθμιση (16ος /Σύνοδος Trento)
Κορύφωση της Πολυφωνίας, Πρώιμη αυτονομία οργανικής μσκ. Ανταλλαγή μουσικών απόψεων και ιδεών.
1420-1460
Γαλλοφλαμανδικές
Περίοδοι
Α’
Λειτουργία, Motet (θρησκ., κοσμ.)
Dunstable (1370-1453), Dufay (1400-~1474), Busnois, Binchois
1460-1490
Β’
Λειτουργία (-tenor, -discantus-tenor, -discantus, ελεύθερη), Motet (4φ), Chanson (3φ)
Κανόνας
Dufay, Barbireau, Ockeghem (1420-~1495), Tinctoris
1490-1520
Γ’
Motet
Μίμηση, Word painting
Agricola, Mouton, Obrecht (1450-1505), Josquin (~1450-1521), Isaak
1520-1560
Δ’
Motet, Λειτουργία-Παράφραση
Gombert, Clemens non Papa,
1560-1600
Ε’
Villanella, Madrigal, Chanson, Λειτουργία, Πάθη, Μagnificat, Λιτανεία
Lasso (1532-94), De Monte, Hollander, de Kerle, Utendal, van Wert, von Cleve

Ιταλία

Σχολή της Ρώμης

Σύνοδος του Trento (1545-63)
Θρησκευτική μσκ, ύφος a cappella
Palestrina (1525-~1594), Animucia, Ingegneri, Morales, Nanino
Σχολή της Βενετίας
Πολυχορικότητα, Αρχή Concertante
αυτόνομη οργανική μσκ
Willaert (1480-~1562), de Rore, A. Gabrieli (1510-86), G. Gabrieli (1557-1612),

Ισπανία

• Θρησκευτική μσκ

• Κοσμική μσκ: vilancinos, estrambotos, romances:
Escobar, Morales (~1500-1553), Guerrero,
de Victoria (1548-1611), Pujol (1573-1626)
Αγγλία
• Θρησκευτική μσκ: Λειτουργίες κτλ. (Αγγλικανική Εκκλησία): anthems, canticals
• Κοσμική μσκ: English Madrigal, Song, Ayres, μσκ για virginal
Byrd (1542-1603), Morley (1557-1603), Dowland (1562-1625), Weelkes (1570-1623), Tomkins (1573-1556), Wilby (1574-1683), Gibbons (1583-1625)
Εισαγωγή στο Baroque

G. Gabrieli, Sweelinck, Marenzio, Monteverdi


1600-1750

Μπαροκ

(Εποχή του συνεχούς βάσιμου,
Εποχή του ύφους Concertante)
Ιταλικής προέλευσης (αρχιτεκτονική [Ρώμη], ζωγραφική [Βενετία] ) • Τυποποιημένη απεικόνιση συναισθημάτων • Ο άνθρωπος μέρος του συνόλου και όχι άτομο • Μουσικός συμβολισμός / εξωμουσικά στοιχεία στην μσκ. • Αναπαράσταση του πάθους και των ψυχικών καταστάσεων
• Θεωρία της Αρμονίας των Σφαιρών • Συγκερασμός [Werckmeister]
1600-1620
Πρώιμο Baroque
• Όπερα (Φλωρεντία, Ρώμη, Βενετία, Νάπολι/ Opera Seria/Buffa, Comédie-Ballet/ Pastorale/Tragédie Lyrique/ Opéra-Ballet, Opéra Comique/ Masque/ Antimasque/ Ballad Opera/ Schuldrama/ Γερμανική Όπερα)
Ορατόριο (Latino, Volgare, Baroque Ορατόριο)
Sweelinck (1562-1621), Praetorius (1571-1621), Frescobaldi (1583-1643), Schütz (1585-1672), Schein (1586-1630), de Chambonnières (1601-1672), Cavalli (1602-1674), Carissimi (1605-1674)
1620-1680
Περίοδος Ακμής
• Θρησκευτική μσκ: Λειτουργία, Motet, Λειτουργία-Καντάτα, Cantata, Choral,
Historien,
• Κοσμική μσκ: Μσκ για πληκτροφόρα, λαούτο, έγχορδα/ trio-sonata, sonata da chiessa,
sonata da camera/ μσκ για ενόργανα σύνολα/
Froberger (1616-1667), Lully (1632-1687), Krieger (1634-1666), Buxtehude (1637-1707), Corelli (1653-1713), A.Scarlatti (1660-1725), Purcell (1659-1695), Couperin (1668-1733),
1680-~1750
Ύστερο Baroque
Ορχήστρα, Suita, Ouvertura (Γαλλ./Ιταλ), Concerto Grosso, Solo Concerto
Vivaldi (1678-1741), Rameau (1683-1764), Bach (1685-1750), Händel (1685-1759)


1730-1760

Προκλασικισμος

(ύφος Galante)
Αντιπαράθεση στο Baroque
Telemann (1681-1767), D.Scarlatti (1685-1757)
1760-1780

Πρωιμος Κλασικισμος

(Αισθαντικό/Αισθηματικό Ύφος)
Σχολή του Mannheim
C.P.E Bach (1714-1785), Stamitz (1717-1757)

1780-1820

Ωριμη Κλασικη Περιοδος

Τελειότητα στην γραφή, υψηλό ανθρωπιστικό περιεχόμενο, ομορφιά, ρυθμική και αρμονική πληρότητα, ισορροπία λογικής-συναισθήματος
• Όπερα (Seria/Grand/Grosse, Buffa,
Opéra Comique, Επαναστατική Όπερα, Singspiel)
• Θρησκευτική μσκ: Ορατόριο(ιταλ, γερμ)
Λειτουργία, Motet,
• Κοσμική μσκ: μσκ για solo όργανα(sonata, variation, fantasia), Μσκ Δωματίου (Trio, Quarteto, Quinteto, κτλ), Μσκ για Ορχήστρα(Sinfonia, Ouvertura, Serenata, Divertimento), Solo Concerto
Haydn (1732-1782), Mozart (1756-1791), Beethoven (1770-1827), Grétry (1741-1813), Weber (1786-1826)
1800-1890

Ρομαντισμος

Υποκειμενικότητα, Ελευθερία, Αδελφικότητα, Αγάπη στον συνάνθρωπο, Ηχόχρωμα (timbre), Ιστορικισμός..
1800-1830

Πρώιμος

• Όπερα Ιταλ (Βερισμός[τέλος 19ου]
Γαλλ (Grand, Λυρικό δράμα, Comique [ρεαλισμός], οπερέτα),  
Beethoven, Weber, Schubert (1797-1828), Rossini (1792-1868)
1830-1850
Μέσος
Γερμ (Ρομαντική, Κωμική [οπερέτα], Μουσικό δράμα Wagner [Bayreuth]), Εθνική Όπερα
• Θρησκευτική μσκ: Ορατόριο, Λειτουργία
Motet, Καικιλιανισμός (αναβίωση Palestrina)
• Τραγούδι: Λαϊκό, Έντεχνο (arietta, cavatina,
solo cantata, ode κτλ), Lied, Χορωδιακό
• Μσκ για πιάνο: (Sonata, αυτοσχεδιαστικού
χαρακτήρα κομμάτια, λυρικά κομμάτια, Etude, Rapsodia, κτλ)
Berlioz (1803-1869), Mendelssohn (1809-1847), Chopin (1810-1849), Schumann (1810-1856)
1850-1890

Ύστερος

• Μσκ Δωματίου: διάφοροι οργ. Συνδυασμοί
•Μσκ για ορχήστρα: Sinfonia, Προγραμματική Συμφωνία(Berlioz), Συμφωνικό ποίημα(Liszt), Ouvertura, Ορχ. Σουίτα, Μουσική Μπαλέτου, Solo Concerto (πιάνο, βιολί, τσέλο, κτλ)
Liszt (1811-1886), Wagner (1813-1883), Verdi (1813-1901), Franck (1822-1890), Bruckner (1824-1896), Brahms (1833-1897), Saint-Saëns(1835-1921), Tchaikovsky(1840-1893)

τέλη 19ου αι. –
αρχές 20ου αι.

Εθνικες Σχολες

Αναπτύσσεται η εθνική και πολιτική συνείδηση των χωρών. Ενδιαφέρον για τις τοπικές παραδόσεις και τα εθνικά στοιχεία.
ΔΑΝΙΑ
Gade (1817-1890), Nielsen (1865-1931)
ΕΛΛΑΔΑ
Λαμπελέτ (1875-1945), Λαυράγκας (1860-1941) Καλομοίρης (1883-1962)
ΙΣΠΑΝΙΑ
Pedrell (1841-1922), Albeniz (1860-1909)
Granados (1868-1916), Falla (1876-1946)
ΝΟΡΒΗΓΙΑ
Grieg (1843-1907), Sinding (1856-1941)
ΟΥΓΓΑΡΙΑ
Elker
ΠΟΛΩΝΙΑ
Elsner (1769-1854) , Kurpinsky (1785-1857), Moniuszko (1819-1872)
ΡΟΥΜΑΝΙΑ
Enescu (1881-1955)
ΡΩΣΙΑ
Glinka (1804-1857), Balakirev (1837-1910), Cui (1835-1918)
Borodin (1834-1887), Moussorgsky (1839-1881),
Rimsky-Korsakov(1884-1908), Tcherepnin (1873-1945)
ΣΟΥΗΔΙΑ
Hallen (1846-1925), Alfven (1872-1960)
ΤΣΕΧ/ΚΙΑ
Smetana (1824-1884), Dvorak (1841-1904), Janacek (1854-1928)
ΦΙΛΑΝΔΙΑ
Sibelius (1865-1957)


1890-1914

Αλλαγη του Αιωνα

(νέες τάσεις)
Σταδιακή απομάκρυνση από την τονικότητα.
Νέα μουσικά συστήματα, νέες μουσικές θεωρίες και αντιλήψεις.
Puccini (1858-1924), Mahler (1860-1911), Debussy (1862-1918), Strauss (1864-1949), Schönberg (1874-1981), Ravel (1875-1937), Stravinsky (1882-1971)
Το αρχείο σε μορφή PDF μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: