Δευτέρα, 29 Ιουλίου 2013

Κρόνος

Πρώτη προσπάθεια να φέρω το τόσο μακριά, τόσο κοντά, να χωρέσω τον Τιτάνα Κρόνο με τα δακτυλίδια του μέσα στη μηχανή μου.
Με έξι φεγγάρια λιγότερα από τον γιο του Δία, δεσπόζει με τα δακτυλίδια του, που είναι πιο πλούσια και πολύχρωμα από του πατέρα του Ουρανού. Α, και πιο παλιά, μάλλον δημιουργήθηκαν μαζί με το ηλιακό μας σύστημα, 4,6 δις χρόνια πριν, δεν είχα γεννηθεί καν ακόμη.
• Οι κάτοικοι του Κρόνου έχουν 10 ώρες, 32 λεπτά και 35 δευτερόλεπτα για να τακτοποιήσουν τις υποθέσεις μιας μέρας, να κοιμηθούν και να ξυπνήσουν για την επόμενη.
• Αν και δεν είναι τόσο πιθανό να υπάρχουν κρόνιοι - ποτέ δεν ξέρεις - για τους εγκελάδιους κρατάμε μικρό καλάθι (Ο Εγκέλαδος είναι δορυφόρος του Κρόνου).
• Επειδή γυρίζει τόσο γρήγορα γύρω από τον εαυτό του είναι πλακουτσωμένος στους πόλους.
• Είναι ο πιο αραιός σε πυκνότητα πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος. Αν είχαμε μια τόσο μεγάλη πισίνα να τον ρίξουμε μέσα θα επέπλεε σαν αχλάδι (έχει πυκνότητα μικρότερη του νερού).
• Εμείς, οι γήινοι τον επισκεφτήκαμε 4 φορές, οι κρόνιοι δεν ξέρουμε.

Κυριακή, 28 Ιουλίου 2013

Αφροδίτη

Πρώτη προσπάθεια προσέγγισης της Αφροδίτης. Φόρεσε ένα δακτυλίδι από σύννεφο στη μέση της για να μοιάσει στον Κρόνο. Αν της τραβήξεις το λαμπερό πέπλο της, οι 470° C του κορμιού της λιώνουν ατσάλι.

Τετάρτη, 24 Ιουλίου 2013

Μικρές Ιστορίες 27: Erwin Schulhoff

Erwin Schulhoff, ένα σπουδαίο ταλέντο που κατάπιε η μαύρη τρύπα της ναζιστικής Γερμανίας: μοντερνιστής, ντανταϊστής, Εβραίος κομμουνιστής, θιασώτης της τζαζ, μελοποίησε το Κομμουνιστικό Μανιφέστο (op.82), συνέθεσε την Sonata Erotica στην οποία η σοπράνο υποκρίνεται έναν γυναικείο οργασμό καταγεγραμμένο λεπτομερώς, κοντσέρτα, σονάτες, συμφωνίες, πέθανε στις 18 Αυγούστου του 1942 στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Wülzburg από φυματίωση.

Τρίτη, 23 Ιουλίου 2013

Περί Φωτογραφίας

Λέει η Susan Sontag στο ''Περί Φωτογραφίας'':

"Η πανταχού παρουσία των φωτογραφιών έχει ανυπολόγιστη επίδραση στην ηθική μας συνείδηση. Εφοδιάζοντας αυτό τον ήδη συνωστισμένο κόσμο μ' ένα αντίγραφό του απο εικόνες, η φωτογραφία μας κάνει να νιώσουμε ότι ο κόσμος είναι περισσότερο διαθέσιμος απ' ότι στ' αλήθεια είναι.''

Πιστεύω ότι κόσμος είναι όντως διαθέσιμος σε ερμηνείες και απεικονίσεις φιλοσοφικές, επιστημονικές και καλλιτεχνικές και δεν βρίσκω τίποτα κακό σ' αυτό. Έχει όντως επίδραση στην ηθική μας συνείδηση, επίδραση ευεργετική. Μια φωτογραφία είναι επί παραδείγματι ένα κομμάτι του κόσμου που οικειοποιείσαι για να το δεις καλύτερα, να το καταλάβεις να το φχαριστηθείς. Ο κόσμος υπάρχει για να τον τραγουδάμε, να τον φωτογραφίζουμε, να βρίσκουμε τις φασματικές γραμμές των μακρινών του άστρων. Υπάρχει μια Καλλιτεχνική Αρχή πλάι στην Ανθρωπική κι αυτή είναι ίσως μια ανάγκη του ίδιου του Κόσμου…

Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2013

Bertrand Russell: Δέκα Εντολές

1. Να μην αισθάνεσαι απόλυτα σίγουρος για τίποτα.
2. Μην νομίσεις ότι αξίζει τον κόπο να προχωρήσεις με την απόκρυψη αποδεικτικών στοιχείων, είναι σίγουρο ότι κάποια στιγμή θα έρθουν στο φως.
3. Πάντα να σκέφτεσαι, ακόμη κι όταν έχεις σίγουρη την επιτυχία.
4. Όταν διαφωνείς, ακόμη και με πρόσωπα της οικογένειάς σου, προσπάθησε να λύσεις τις διαφωνίες με επιχειρήματα κι όχι από θέσεως ισχύος και κύρους. Η νίκη που στηρίζεται στην αυθεντία είναι εξωπραγματική και απατηλή.
5. Μην σέβεσαι τις αυθεντίες, πάντα υπάρχουν αυθεντίες που διαφωνούν μεταξύ τους.
6. Μην χρησιμοποιείς τη δύναμη για να καταστείλεις απόψεις με τις οποίες δεν συμφωνείς, γιατί τότε οι απόψεις θα καταστείλουν εσένα.
7. Μην φοβηθείς να εκφράσεις μια εκκεντρική άποψη, όλες οι νυν καθεστηκυίες απόψεις κάποτε ήταν εκκεντρικές.
8. Βρες περισσότερη ευχαρίστηση σε μια ευφυή διαφωνία παρά σε μια παθητική συμφωνία, γιατί αν εκτιμάς την ευφυΐα ως θα όφειλες, η πρώτη συνεπάγεται μια βαθύτερη συμφωνία από την δεύτερη.
9. Να είσαι σχολαστικά ειλικρινής, ακόμη και αν η αλήθεια είναι άβολη, διότι είναι πιο ενοχλητικό όταν προσπαθείς να την κρύψεις.
10. Μην ζηλεύεις την ευτυχία αυτών που ζουν σ' ένα ανόητο παράδεισο, διότι μόνον ένας ανόητος θα πίστευε ότι αυτό είναι ευτυχία.

Μικρές Ιστορίες 26: Τιθωνός και Ηώς


Ο Τιθωνός κατά την ελληνική μυθολογία ήταν γιος του βασιλιά της Τροίας Λαομέδοντα και της Στρυμούς· τον αγάπησε η Ηώς και οι θεοί του χάρισαν την αθανασία αλλά όχι και την αιώνια νεότητα.
Η Ηώς απήγαγε τον Τιθωνό μαζί με τον Γανυμήδη, κατά μία εκδοχή, για να τους καταστήσει εραστές της. Ο Τιθωνός και η Ηώς απέκτησαν μαζί δύο τέκνα, τον Μέμνονα και τον Ημαθίωνα. Ωστόσο, όταν ο Δίας κράτησε τον Γανυμήδη για τον εαυτό του, η Ηώς τον παρεκάλεσε να κάνει τον Τιθωνό αθάνατο, αλλά ξέχασε να του ζητήσει να τον διατηρήσει και νέο. Ο Τιθωνός λοιπόν έφθασε σε έσχατο γήρας, κι έτσι η Ηώς, που ως θεά ήταν και αθάνατη και αιώνια στην ίδια ηλικία, δεν μπορούσε πια να τον βλέπει. Τότε οι θεοί τον λυπήθηκαν και τον μεταμόρφωσαν σε ένα ζαρωμένο έντομο που απλώς μιλά ακατάπαυστα, ανίκανο για νεανική δράση: το έντομο αυτό είναι ο τζίτζικας ή σύμφωνα με άλλες ιστορίες, η ακρίδα.
Ο Τιθωνός εκτός από τζιτζίκι είναι και:
• Αστεροειδής (6998 Tithonus), ανακαλύφθηκε το 1977 και πήρε το όνομά του από τον μυθικό αυτόν αθάνατο πρίγκηπα.
• Ποίημα της Σαπφούς, το τέταρτο πλήρως σωζόμενο ποίημά της.
• Επεισόδιο ("Tithonus") της τηλεοπτικής σειράς Χ-files με υπόθεση εμπνευσμένη από τον αρχαίο μύθο.

Από την Βικιπαίδεια

Πέμπτη, 11 Ιουλίου 2013

MERULA | Ciaccona


Tarquinio Merula
Ο Tarquinio Merula (1594/5-1665) από το Busseto της Β. Ιταλίας ήταν συνθέτης, οργανίστας και βιολιστής του πρώιμου μπαρόκ. Έδρασε κυρίως στην Cremona ακολουθώντας την Βενετσιάνικη Σχολή. Φίλερις από φύση, ήρθε συχνά σε σύγκρουση με διοικητικούς προϊσταμένους αλλά και μαθητές του.
Σημαντική συνθετική φυσιογνωμία, συνεισέφερε στην εξέλιξη της καντάτας, της άριας, της εκκλησιαστικής και δωματίου σονάτας, του επίμονου βάσιμου και συμφωνίας (sinfonia). Στην θρησκευτική μουσική ακολούθησε τα πρότυπα του Monteverdi, πρωτοτυπώντας όμως στη σύνθεση μοτέτων για σόλο φωνή με συνοδεία εγχόρδων.
Passacaglia και Chaconne
Η Passacaglia, ιταλικός όρος, επίσης passacaglio, passagallo, passacagli, passacaglie (Γαλλ. passacaille / Ισπ. pasacalle) και η Chaconne, γαλλικός όρος (It. ciaccona / Ισπ. chacona) ανήκουν στις ostinato παραλλαγές. Λίγα είναι γνωστά για την καταγωγή τους, μάλλον πρόκειται για χορούς ισπανικής καταγωγής, πιθανόν δε η chaconne να εισήλθε στην Ευρώπη από το Μεξικό.
Και οι δύο μορφές χαρακτηρίζονται από τον τρίσημο ρυθμό τους και τον ελάσσονα τρόπο ( η chaconne του Μerula εν τούτοις είναι σε μείζονα τρόπο). Οι όροι passacaglia και chaconne εχρησιμοποιούντο αδιακρίτως από τους μπαρόκ συνθέτες, είτε συνθέτονταν επί ενός επίμονου βάσιμου (ground bass) είτε όχι. O Coeuroy διέκρινε την passacaglia από την chaconne με βάση το γεγονός ότι η πρώτη περιέχει μετατροπίες, ενώ η δεύτερη είναι σε μία μόνο τονικότητα (η chaconne του Vitali τον διαψεύδει όμως!). Σήμερα η διάκρισή τους γίνεται με βάση την Passacaglia σε ντο για όργανο και την Chaconne σε ρε για σόλο βιολί του Bach. Η πρώτη χρησιμοποιεί επίμονο βάσιμο, η δεύτερη όχι. Καταλήγοντας, προτιμώ την εξής διάκριση: η passacaglia χρησιμοποιεί μελωδικό ostinato, η πρώτη εμφάνισή του γίνεται κυρίως στο βάσιμο και ασυνόδευτη, ενώ η chaconne αρμονικό ostinato.
Η Chaconne του Merula
Η Chaconne του Merula δομείται επί ενός δίμετρου επίμονου βάσιμου το οποίο επαναλαμβάνεται αναλλοίωτο 32 φορές (χωρίς να προσμετράται η αρχική έκθεση του η οποία σε αριθμό επαναλήψεων ποικίλει σε διάφορες εκτελέσεις).
Στην ελεύθερη δικαιωμάτων έκδοση του ιστοτόπου ISMLP το δίμετρο του επίμονου βάσιμου δίνεται ως εξής:
Με βάση την ερμηνεία του J. Savall (SAVALL Jordi / Hesperion XXI) αναδιευθετώ στο χρόνο και βασίζω την έκδοσή μου στην κατωτέρω εκδοχή (θα βρείτε εντούτοις και τις δύο εκδοχές στο παρόν PDF):
Στις 32 δίμετρες παραλλαγές που ακολουθούν συναντάμε ελάχιστη μετατροπική δραστηριότητα, πλούσια όμως, τηρουμένων των αναλογιών, ρυθμική. Κάθε παραλλαγή έχει το δικό της “ρυθμικό μοτίβο”. Οι παραλλαγές προϊόντος του χρόνου γίνονται πολυπλοκότερες αποκλειστικά ρυθμικά.
Το έργο τελειώνει σε δίσημο χρόνο και με μεγέθυνση του δίμετρου επίμονου βάσιμου.

Την παρτιτούρα και αυτό το άρθρο μπορείτε να κατεβάσετε σε μορφή PDF.

Δευτέρα, 8 Ιουλίου 2013

Ἑπτά Παραλλαγές στό Ἂνθος τοῦ Ἐπίφυλλου

Θέμα
Το Shlymbergera ή Επίφυλλο είναι ανθοφόρο παχύφυτο και κατάγεται από την Τροπική Αμερική.
Ευδοκιμεί σε θέσεις με άπλετο ηλιακό φως και ημισκιάς και ξηρό έδαφος. 
Ο πολλαπλασιασμός γίνεται με μοσχεύματα.
 Παραλλαγή I
  Παραλλαγή II
 Παραλλαγή III
 Παραλλαγή IV
 Παραλλαγή V
 Παραλλαγή VI
 Παραλλαγή VII


Παρασκευή, 5 Ιουλίου 2013

Yakety Sax

Yakety Sax
από το 'Benny Hill' TV Show
πρωτότυπη μουσική του James Q. "Spider" Rich
η μεταγραφή για πιάνο έγινε με το Sibelius και το Logic για τον ήχο 
και με το Apple Motion για το video.
Το μυρμηγκάκι μου πήρε πιο πολύ χρόνο από τις νότες...
Οι διαστάσεις του video είναι 1920 x 1080 και HD
επιλέξτε Full Screen.